a11y.skip.navigation
Kundeservice
Elkjøps privatkunderElkjøps bedriftskunder
Finn butikk / åpningstider

Populære kategorier - Elkjøp

VifterAirconditionTVMobiltelefonBærbar PCVaskemaskinOppvaskmaskinNettbrettGamingSmarte hjemStøvsugere og rengjøring

Main Categories follow

  • PC, datautstyr og kontor
    PC, datautstyr og kontor
  • Mobil, nettbrett og smartklokker
    Mobil, nettbrett og smartklokker
  • TV, lyd og smarte hjem
    TV, lyd og smarte hjem
  • Gaming
    Gaming
  • Epoq kjøkken og vaskerom
    Epoq kjøkken og vaskerom
  • Hvitevarer
    Hvitevarer
  • Hjem, rengjøring og kjøkkenutstyr
    Hjem, rengjøring og kjøkkenutstyr
  • Personlig pleie, skjønnhet og velvære
    Personlig pleie, skjønnhet og velvære
  • Sport, hobby og fritid
    Sport, hobby og fritid
  • Tjenester og tilbehør
    Tjenester og tilbehør
  • Outlet
    Outlet
  • kundeklubb_Hotspot_670x335
    Elkjøps kundeklubb
  • kampanj-menu-900x450
    Kampanjer
  • b2b-menu-900x450
    Elkjøp Bedrift
  1. Kundeservice
  2. Hjelp og support
  3. Garanti, reklamasjon og servicevilkår
Garanti-logo på grønn bakgrunn

Garanti, reklamasjon og servicevilkår

Alle varer du kjøper av Elkjøp er dekket av både garanti og reklamasjonsrett. Garantiene kan variere fra merke til merke og ha forskjellig innhold, men reklamasjonsretten er lovfestet og følger alle produkter.

Informasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.

Garanti og reklamasjon ved næringskjøp

Det er også reklamasjonsrett ved næringskjøp. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en svakhet i produktet. Denne reklamasjonsretten er for næringskjøp regulert av Kjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men den kan være både kortere eller lenger om noe annet er avtalt ved kjøp. Vanlig praksis er et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge.

Rettigheter i forbindelse med reparasjon

Generelt

Om et produkt får en feil eller mangel som dekkes av reklamasjonsretten må produktet enten omleveres eller repareres. Hvilken løsning som velges er i hovedsak forbundet med kostnaden av løsningen. Generelt omleverer Elkjøp tilbake produkter som har lav pris. Det kan være tilbehør, mindre kjøkkenprodukter og annet, der reparasjon ikke er fornuftig.

Servicetid

Du må beregne 2-3 ukers reparasjonstid. Elkjøp prøver alltid å være effektive og gjennomfører reparasjoner til raskest mulig tid. Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det.

Låneprodukt

Enkelte produkter er vanskelig å unnvære, det ønsker vi i Elkjøp å hjelpe våre kunder med. Du som kunde har krav om låneprodukt iflg Forbrukerkjøpsloven, dette så lenge ikke kostnaden blir urimelig dyr opp mot hva du som kunde har nytte av produktet. Et låneprodukt er ikke identisk med ditt innleverte serviceprodukt, men er ment å kunne dekke produktets hovedfunksjoner. Vi gir, hvis mulig, alle våre kunder låneprodukt fra dag 1, loven sier at du har krav på et låneprodukt hvis din service tar lengre enn en uke. Elkjøp har fortrinnsvis låneprodukter i kategorien; PC, TV og Mobiltelefon. Lokale varehus kan også ha lånprodukter i andre kategorier innenfor vårt sortiment

Kostnader

Du slipper kostnader hvis produktet dekkes av reklamasjonsretten. Hvis det viser seg at feilen ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, vil det påløpe kostnader i forbindelse med undersøkelse og eventuell reparasjon av produktet. Alle utgifter blir avtalt på forhånd før en eventuell reparasjon.

Find my icon

Viktig informasjon om data

Har du en PC du må innlevere til reparasjon, er det viktig at du på forhånd tar sikkerhetskopi. Elkjøp kan dessverre ikke garantere at informasjonen på harddisken blir værende etter gjennomført reparasjon. Vi tar derfor ikke på oss ansvar for tapt informasjon. Vi hjelper deg gjerne med sikkerhetskopiering, spør i din nærmeste Elkjøp-butikk.

Skal du sende inn et Apple-produkt til service?

Les hvordan du kan klargjøre din enhet for service.

Trenger du hjelp?

KundeserviceKontakt oss
Levering, montering og klargjøring
Levering, montering og klargjøring
Annonsegaranti
Annonsegaranti
Prismatch
Prismatch
Opptil 50 dagers åpent kjøp
Opptil 50 dagers åpent kjøp
Kundeservice
  • Kundeservice
  • Kontakt oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Butikker og åpningstider
  • Tjenester
  • Fjernhjelp
  • Elkjøps guider og artikler
  • Partner
Om Elkjøp
  • Om oss
  • Elkjøps personvernerklæring
  • Informasjonskapsler
  • Ledige stillinger i Elkjøp
  • Slik gjenvinner du elektronisk avfall
  • Elkjøps kundeklubb
  • Bærekraft: Guider og artikler
  • Varslingsrutiner hos Elkjøp (whistleblowing)
Elkjøps privatkunderElkjøps bedriftskunder

©2022 Elkjøp Norge AS. Alle rettigheter reservert. Org nr.: NO947 054 600MVA

BetalingsbetingelserProduktkategorierMerker