Slik søker du om penger fra Elkjøpfondet
I 2024 kan det føles som en selvfølge å ha tilgang til teknologi i hverdagen – men slik er det slett ikke for alle. Derfor ønsker vi å løfte mennesker som strever med å holde tritt i dagens teknolandskap, og støtter prosjekter og organisasjoner som jobber med å redusere digitalt utenforskap.
Siden 2017 har Elkjøpfondet delt ut over fem millioner kroner – og nå er vi på jakt etter flere gode formål. Har du et prosjekt eller en idé som kan bidra til at grupper som eldre og funksjonshemmede får en enklere digital hverdag? Da vil vi høre fra deg!
Nå er vi i ferd med å dele ut midler fra forrige søknadsrunde. Dato for neste søknadsrunde blir lagt ut her når perioden er bestemt.
Hvem kan søke?
Vi tar imot søknader fra alle engasjerte foreninger og organisasjoner som har en idé som kan bidra til å redusere digital ulikhet i Norge.
Hva kan jeg søke om?
Du kan både søke om økonomisk støtte til gjennomføring av prosjekter – og konkrete produkter fra vårt sortiment.
Hvor søker jeg?
Du søker direkte til Elkjøpfondet på denne siden, men det er din nærmeste Elkjøp-forhandler som deler ut midlene om søknaden blir innvilget. Søknadsskjema ligger på denne siden når ny søknadsrunde er i gang.
Slik søker du om støtte fra Elkjøpfondet
Søknaden må inneholde kontaktinfo til søker og forening/organisasjon. Spesifiser om du søker økonomisk støtte eller produkter – og fortell oss hvorfor nettopp din hjertesak trenger en donasjon fra Elkjøpfondet. Etter at vi mottar søknadene er det kolleger rundt om i våre varehus og butikker som deler ut midlene og deretter er tilgjengelige for støtte og spørsmål rundt produkter som doneres. For oss er det viktig at foreninger og organisasjoner som mottar støtte fra oss, har den lokale kompetansen i nærheten.
Hva er egentlig digitalt utenforskap?
Kort fortalt: Digitale skiller oppstår mellom de som kan nyttiggjøre seg av digitale tjenester og dem som ikke er i stand til det. Norge ligger langt fremme i digitaliseringen, samtidig ser vi et tydelig teknologisk klasseskille, hvor flere grupper faller utenfor utviklingen. Blant disse er for eksempel eldre og funksjonshemmede.
Her er noen av funnene fra fjorårets Teknotrøbbelundersøkelse som ble gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland:
o 600 000 nordmenn har svake digitale ferdigheter
o Hver femte pensjonist i Sverige bruker ikke internett i det hele tatt
o 17 prosent i Norden opplever at de går glipp av ting fordi de mangler tilgang til teknologi
o 42 prosent har produkter med funksjoner de ikke vet hvordan de skal bruke
o Én av tre er bekymret for om de klarer å holde tritt med den teknologiske utviklingen
– Endret livet mitt!
Norges Blindeforbund fikk midler til Digital Kafé med opplæring tilpasset nivå og behov. Lærerne besto av et dedikert team fra Elkjøp-butikken på Storo. Synshemmede Unni (68) var en av deltakerne:
«Smarttelefoner og ny teknologi kan være uvurderlige verktøy for blinde og svaksynte, men det finnes nesten ikke opplæringstilbud – og det er ofte lang ventetid. Derfor var det helt fantastisk at vi fikk dette tilbudet.»
– Jeg vil ikke være avhengig av andre
Elkjøpfondet har bidratt med oppdatert utstyr til Stella Røde Kors kvinnesenter i Oslo. Helt siden Nogaye Ladiane (23) kom til Norge for to år siden har hun vært en flittig bruker av språk- og datatilbudet:
«Nå kan jeg gjøre mye jeg ikke kunne før. I hjemlandet mitt bruker de ikke internett noe særlig, men her i Norge brukes det til nesten alt. Det er viktig for meg å klare ting selv og ikke være avhengig av andre.»
– Det har åpnet seg en helt ny verden!
Ekteparet Randi (76) og Christian Magnus (79) deltok på digital bootcamp i regi av Elkjøpfondet og e-sportlaget DNB Nordavind (nå 00Nation):
«Vi er vel litt som barn igjen når det gjelder digital kompetanse og har naturligvis en vei å gå. Men vi har fått mye mer selvtillit! Mange på vår alder lider jo av tastatur-angst og er engstelige for å gjøre feil – men det er ingenting å være redd for.»
Prosjekt Elkjøp-bæreposer
Vi har besluttet å følge dagligvarekjedene og øker derfor prisen på handleposer til:
3 kr for liten pose
5 kr for vanlig pose
7 kr for stor pose
Vi allokerer hele inntekten fra posesalget til Elkjøpfondet, hvor pengene er øremerket til å bekjempe digital utenforskap.
Årsaken til prisøkningen er at vi ønsker å ta en tydelig posisjon både på å bevisstgjøre kundene om at bæreposer av plast ikke nødvendigvis er det beste alternativet for planeten, men også for å sikre tilstrekkelig med midler til fondet og Elkjøp sin kamp mot digitalt utenforskap, i tillegg til andre velferdstiltak.
Prisendringene tredde i kraft fra 2. oktober 2023.