Om ElkjøpElkjøpfondet - Ingen skal havne utenfor

Ingen skal havne utenfor – slik søker du om støtte
For mange kan det føles som en selvfølge å ha tilgang til teknologi i hverdagen – men slik er det slett ikke for alle. Derfor ønsker vi å hjelpe folk som strever i dagens teknologiske samfunn, og støtter prosjekter og organisasjoner som jobber med å redusere digitalt utenforskap. Siden 2017 har Elkjøpfondet delt ut over seks millioner kroner – og nå er vi på jakt etter flere gode formål. Totalt skal vi dele ut 1 million kroner. Så om din organisasjon har et prosjekt eller en idé som kan bidra til at ulike grupper, gamle som unge, får en enklere digital hverdag vil vi gjerne høre fra deg!
Fristen for å søke er 6. januar 2026. Mottakere vil bli kontaktet i løpet av januar måned.

Hva skjer etter at jeg har søkt?
Husk å forsikre deg om at søknaden din inneholder kontaktinfo, beskrivelse av formål og at du velger relevant alternativ for størrelse på bidrag fra Elkjøpfondet. Vi får inn mange gode søknader og ber om tid til å velge ut de som får støtte i denne omgang. Senest i februar vil du motta en e-post med beskjed om du har blitt valgt ut eller ikke. Blir søknaden innvilget er det din nærmeste Elkjøp-forhandler som deler ut midlene og hjelper deg med produkter. For oss er det viktig at foreninger og organisasjoner som mottar støtte fra oss, har den lokale kompetansen i nærheten.

Hva er egentlig digitalt utenforskap?
Digitale skiller oppstår mellom de som kan nyttiggjøre seg av digitale tjenester og dem som ikke er i stand til det. Norge ligger langt fremme i digitaliseringen, samtidig ser vi et tydelig teknologisk klasseskille, hvor flere grupper faller utenfor utviklingen. Utfordringene berører hver tredje nordmann og sprer seg på tvers av ulike samfunnsgrupper. Fellestrekkene er at det digitale livet blir vanskelig når noen ikke har råd og tilgang, mangler evne, kunnskap og erfaring, eller holdes utenfor sosialt.
Her er noen av funnene fra årets Teknotrøbbelundersøkelse og Elkjøps kartlegging av digitalt utenforskap i Norden:
65 % av nordmenn tror kunstig intelligens (KI) vil forandre måten vi arbeider og lærer på. Til tross for denne forventningen har bare 20 % av befolkningen testet eller tatt i bruk KI på jobben eller i studiene.
Hver femte av oss (19 %) er bekymret for at KI kan ta fra oss jobben.Hver tredje nordmann (31 %) synes teknologien har blitt så utfordrende at det er vanskelig å henge med i utviklingen. Andelen er økende. 1 av 4 mener ulik tilgang på- og kunnskap om teknologi skaper et økt klasseskille.
- Mange unge sliter også. Flere har problemer med å bruke vanlige digitale løsninger som BankID, mens hver fjerde (24 %) av de under 29 år sier at de føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering.
Bare 10 prosent av de over 60 år sier det samme.
- Nesten hver femte forelder (18 %) sier at barna deres opplever diskriminering, mobbing eller utestenging i forbindelse med online gaming.
42 % av norske foreldre synes det generelt er vanskelig å holde oversikt over barnas digitale liv.

Kjøper du pose, støtter du Elkjøpfondet
Av hensyn til miljøet oppfordrer vi alle til å ta med seg handlenett, vesker eller sekk til frakt av småvarer. Handler du stort og tungt hos oss tilbyr vi leveringstjenester – da kan vi også ta med de gamle produktene og emballasjen i retur.
Om du trenger pose kan du kjøpe det i kassa til følgende priser:
4 kr for liten, 6 kr for medium og 8 kr for stor pose.
Vi har besluttet å følge prisene på handleposer i dagligvarekjedene, og allokerer hele inntekten fra posesalget til Elkjøpfondet - hvor pengene er øremerket bekjempelse av digitalt utenforskap i Norge. I tillegg til inntekter fra posesalget setter Elkjøp Norge av fastsatte midler i løpet av året til arbeidet med samfunnsansvar gjennom Elkjøpfondet.



