
Garanti, reklamasjon og servicevilkår

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner.
En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.
Det er også reklamasjonsrett ved næringskjøp. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en svakhet i produktet. Denne reklamasjonsretten er for næringskjøp regulert av Kjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men den kan være både kortere eller lenger om noe annet er avtalt ved kjøp. Vanlig praksis er et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge.
Om et produkt får en feil eller mangel som dekkes av reklamasjonsretten må produktet enten omleveres eller repareres. Hvilken løsning som velges er i hovedsak forbundet med kostnaden av løsningen. Generelt omleverer Elkjøp tilbake produkter som har lav pris. Det kan være tilbehør, mindre kjøkkenprodukter og annet, der reparasjon ikke er fornuftig.
Du må beregne 2-3 uker reparasjonstid. Elkjøp prøver alltid å være effektive og gjennomfører reparasjoner til raskest mulig tid. Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det.
Enkelte produkter er vanskelig å unnvære, det ønsker vi i Elkjøp å hjelpe våre kunder med. Du som kunde har krav om låneprodukt iflg Forbrukerkjøpsloven, dette så lenge ikke kostnaden blir urimelig dyr opp mot hva du som kunde har nytte av produktet. Et låneprodukt er ikke identisk med ditt innleverte serviceprodukt, men er ment å kunne dekke produktets hovedfunksjoner. Vi gir, hvis mulig, alle våre kunder låneprodukt fra dag 1, loven sier at du har krav på et låneprodukt hvis din service tar lengre enn en uke. Elkjøp har fortrinnsvis låneprodukter i kategorien; PC, TV og Mobiltelefon. Lokale varehus kan også ha lånprodukter i andre kategorier innenfor vårt sortiment
Du slipper kostnader hvis produktet dekkes av reklamasjonsretten. Hvis det viser seg at feilen ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, vil det påløpe kostnader i forbindelse med undersøkelse og eventuell reparasjon av produktet. Alle utgifter blir avtalt på forhånd før en eventuell reparasjon.
Har du en PC du må innlevere til reparasjon, er det viktig at du på forhånd tar sikkerhetskopi. Elkjøp kan dessverre ikke garantere at informasjonen på harddisken blir værende etter gjennomført reparasjon. Vi tar derfor ikke på oss ansvar for tapt informasjon. Vi hjelper deg gjerne med sikkerhetskopiering.
Vi selger også i dag forskjellige typer eksterne harddisker og skybaserte løsninger. Sjekk vår nettbutikk for aktuelle produkter.