
Guide: Slik løser du de vanligste iPad-feilene
En iPad er svært brukervennlig, men av og til fungerer den likevel ikke som den skal. Her finner du løsningen på de vanligste problemene.
Vi finner en løsning: Tjenester for nettbrett

Svært mange foretrekker en iPad eller et annet nettbrett til sofasurfingen og som reise-TV på flyet. Stort sett fungerer nettbrettene som de skal. Men også de kan by på problemer.
- De vanligste spørsmålene vi får, er fra kunder som har glemt pinkode eller innlogging til iCloud eller App Store, eller som opplever at iPad-en ikke lader eller har låst seg. En del sliter også med installasjon av apper og å sette opp e-posten til nettbrettet, forteller Kenneth Forland i Elkjøp Kundeservice.
I denne artikkelen forteller han hvordan disse problemene kan løses.
- Kundene er selvfølgelig alltid velkomne til å kontakte oss i kundeservice eller komme innom butikken for å få hjelp. Hvis de har kjøpt supportavtale, kan vi også fjernkoble oss på nettbrettet deres for å løse problemet. Men det er selvfølgelig aller best hvis kunden klarer å løse det selv, sier han.
Deaktivert iPad / glemt pinkode
Hvis du oppgir feil sikkerhetskode seks ganger på rad, får du beskjed om at iPad-en er deaktivert. Da bør du helst ha laget en sikkerhetskopi av enheten din på forhånd - det finnes nemlig ingen annen løsning enn å slette alle data og innstillinger hvis du ikke har gjort dette. Med andre ord bør du alltid sørge for at iPad-en er synkronisert med iTunes eller iCloud. Dette gjør at du kan gjenopprette den etterpå.
Hvis iPad-en er synkronisert med iTunes, kobler du den til datamaskinen du har synket den med. Åpne iTunes og vent til programmet har synkronisert enheten og laget en sikkerhetskopi. Når det er gjort, klikker du på «Gjenopprett [navnet på enhet]» og deretter «Gjenopprett fra iTunes-sikkerhetskopi». Velg den mest relevante kopien.
Hvis du har synkronisert iPad-en med iCloud, åpner du nettstedet icloud.com/find på en annen enhet. Logg inn med din Apple-ID og klikk på «Alle enheter» øverst i vinduet. Velg riktig iPad og klikk på «Slett [navnet på enhet»]. Deretter kan du gjenopprette fra en sikkerhetskopi. Da slår du på iPad-en og følger konfigureringen helt til du kommer til skjermbildet Apper og data. Velg «Gjenopprett fra iCloud-sikkerhetskopi», logg inn på iCloud, velg riktig sikkerhetskopi, og følg trinnene på skjermen.
Hvis du ikke har synkronisert iPad-en, er det dessverre ingen måte å redde dataene på. Men du kan lage en ny sikkerhetskode ved å koble den til en datamaskin og åpne iTunes. Fremtving omstart av iPad-en mens den er koblet til, ved å trykke og holde inne Dvale/vekke- og Hjem-knappene samtidig. Fortsett å holde knappene inne helt til du ser skjermen for gjenopprettingsmodus. Velg så “Gjenopprett”.

iPad har låst seg
Hvis iPad-en ikke reagerer når du berører skjermen, må du tvinge den til omstart. Dette vil ikke slette dataene på enheten. Trykk og hold inne Dvale/våkne- og Volum ned-knappene samtidig i minst 10 sekunder til du ser Apple-logoen.
Hvis iPad-en ikke vil starte opp, kobler du den til strømnettet og lar den lade i minst én time.
Hvis iPad-en henger under oppstart, kan du koble den til en datamaskin og åpne iTunes. Tving den til omstart som forklart ovenfor, men ikke slipp knappene før du ser skjermbildet for gjenopprettingsmodus. Velg så “Oppdater”.

Glemt innlogging til iCloud eller App Store
Innloggingen til iCloud og App Store er din Apple-ID. Hvis du har glemt brukernavnet, er et stalltips å starte med e-postadressen din. Hvis ikke dette fungerer, går du til kontosiden appleid.apple.com/no og klikker på «Glemt Apple-ID eller passord». Oppgi fornavn, etternavn og e-postadresse.
Hvis du har glemt passordet, åpner du samme nettside som ovenfor og velger «Nullstille passord». Skriv inn Apple-ID og nullstill passordet med en av de tre metodene som kommer opp.
Installasjon av apper
For å installere apper til en iPad, åpner du App Store. Logg inn eller opprett en Apple-ID. Velg appen du vil installere og trykk på prisen på høyre side av skjermen. Trykk deretter på Hent og så Installer. Skriv inn Apple-ID-passordet dersom du blir bedt om det.

iPad lader ikke
Hvis iPad-en ikke lader, bør du først sjekke om ladekabelen og USB-adapteren har synlige skader som bøyde eller løse pinner, brudd, eller misfarging av blader eller adapterboks. I så fall må du ikke bruke den.
Hvis utstyret ser uskadd ut, kan du fjerne eventuelt smuss fra ladeporten og prøve med en annen stikkontakt.
Hvis heller ikke dette fungerer, bør du først forsøke å lade enheten i 30 minutter. Hvis den fortsatt ikke lader, kan du prøve å fremtvinge omstart (forklart øverst i punktet om låst iPad), og deretter lade den i 30 minutter til. Hvis den fortsatt ikke lader, tar du med både iPad, lader og kabel til Elkjøp for sjekk.

Sette opp e-posten
For å sette opp e-posten til iPad-en, trykker du på «Innstillinger» fra Hjem-menyen. Velg «Mail – Kontoer – Legg til konto». Hvis du ser e-postleverandøren din, trykker du på den for å legge til kontoen automatisk med e-postadresse og passord.
Hvis e-postleverandøren ikke står på listen, trykker du på «Annen». Velg «Legg til e-postkonto» og fyll ut feltene. Trykk på «Neste». Nå skal oppsettet gå automatisk. Hvis ikke, må du skrive inn enten IMAP eller POP for kontoen. E-postleverandøren kan svare på hva du skal skrive inn i feltene. Mange leverandører oppgir disse opplysningene på sine nettsider.
- Problemene er gjerne de samme på andre typer nettbrett. Men løsningene varierer. Der vil jeg anbefale å finne svar på produsentens nettsider”, avslutter Forland.
iPad
iPad er så allsidig at den kan ta på seg enhver oppgave. Det er din digitale bærbare PC, online klasserom, kontor på farten, fotostudio, spillkonsoll og private kino. Uansett om du velger en ny iPad, iPad Pro, iPad Air eller iPad mini, er iPad en morsom og kraftig måte å få det til på.