
Tips til en astma- og allergivennlig arbeidsplass
Nysing og øyne som klør? Finn ut hvordan du kan sjekke om det finnes allergener på arbeidsplassen og sørge for et helsevennlig miljø.
Mugg på toalettet, støv fra tepper, parfyme, kjemikalier fra rengjøring, dårlig ventilasjon og ikke minst pollensesongen. Det er mange ting på arbeidsplassen som kan gi de ansatte allergiske reaksjoner. I følge Astma- og allergiforbundet kan dårlig inneklima føre til sykdom og plager hos mange mennesker.
Personer som enten har sesongavhengige allergier eller andre allergier, vet gjerne hvordan de skal unngå allergener i sitt eget hjem. På jobben kan det være litt vanskeligere. Derfor er det viktig å sørge for en allergivennlig arbeidsplass.
Dette kan du gjøre for at kontoret skal være et godt sted å oppholde seg for alle:

- Invester i en luftrenser. Dette er kanskje den beste og enkleste investeringen du kan gjøre for å få godt inneklima på arbeidsplassen. Luftrensere hjelper til med å redusere støv og pollen i luften. Med en effektiv luftrenser kan du også fjerne opptil 99 prosent av alle virus og bakterier.
- Bruk pollenfilter. Inneluften forurenses av partikler vi bærer med oss når vi kommer på kontoret. Det er mulig å stenge noe av partiklene ute ved å bruke pollenfiltre i luftrensere, foran vinduer og ventiler og ved å holde vinduene lukket så mye som mulig.

- Grundig rengjøring. Uansett hva du gjør, vil pollen, allergener og støv komme inn i kontorlokalene. Regelmessig og grundig rengjøring er derfor spesielt viktig. Prøv å bruke allergivennlige rengjøringsmidler.
- Ikke bruk tepper. Vegg-til-veggtepper må rengjøres spesielt nøye eller, best av alt, fjernes. Tepper er et sted der det gjerne samler seg allergener og støv.
- Lag noen retningslinjer på jobben. Mange arbeidsplasser har forbud mot å ta med seg for eksempel hunder på kontoret. Ansatte med allergi vil bli svært takknemmelige.

Mål luftkvaliteten på arbeidsplassen
En av de beste tingene du kan gjøre for å skape en astma- og allergivennlig arbeidsplass, er å måle luftkvaliteten på kontoret, for eksempel med Airthings for Business.
Å forstå hva luften inneholder, er det første viktige steget for å optimalisere og beskytte bygget og forebygge sykdom blant de ansatte. Dette kan du bare oppnå ved å måle luftkvaliteten over tid og identifisere problemer som må tas tak i.

Fakta om Airthings:
- Airthings kan måle og gi deg oversikt over Radon-, fukt-, mugg- og karbondioksid (CO2) -nivåer
- Airthings har den mest avanserte innendørs luftkvalitetsmåleren med radondeteksjon
- Med Airthings får du innsikt i inneklimaet ditt og hva som kanskje må forbedres med andre klimaprodukter.
- Se i Airthings-appen hvordan justeringene du har gjort bidrar til å forbedre inneklimaet ditt.
- Airthings-produktene kan integreres med ditt smarte hjem ved hjelp av IFTTT, Google Assistant og Amazon Alexa. Gjør ditt smarte hjem til et sunt hjem!

Få en astma- og allergivennlig arbeidsplass med disse produktene
Se flere produkter som kan forbedre inneklimaet på arbeidsplassen: