
Organisert gamingtilbud: Utdanning
Gaming og e-sport er noe nesten alle unge i dag har en tilknytning til i en eller annen grad. Derfor er det også naturlig at man ser bruk av gaming der man møter de unge mest, nemlig på skolen. Vi i Elkjøp Bedrift heier på en positiv digital utvikling i skolesystemet, der man tilrettelegger for å bruke metoder og verktøy som elevene kan kjenne seg igjen i i dagens teknologiske samfunn.
Den siste tiden har vi sett en økning i skoler og lærere som tar i bruk gaming som pedagogiske læringsverktøy i klasserommet. Disse ser stor positiv effekt av å bruke dataspill i undervisningen. Disse metodene er allikevel fortsatt på et stadie der det er opp til ildsjeler blant lærere hvorvidt det tas i bruk eller ikke. Vi har sett stort engasjement rundt omkring i landet i dialoger med lokale aktører rundt det å få gaming inn i pensum på skolene på alle nivåer.
Mange skoler henger etter i den digitale utviklingen, og når det kommer til å teste gaming som pedagogisk verktøy. Det henger nok ofte sammen med at mange ikke har nok kompetanse rundt temaene gaming, de ulike spillene og selve teknikken som kreves for å bruke gamingprodukter.
Elkjøp Bedrift ønsker å bistå skoler med veiledning på gaming og utstyr, og så kan lærerne gjøre det de gjør best uten å måtte bekymre seg for det tekniske.
Vi kan skille på to ulike måter å benytte gaming i utdanning:
Pedagogisk verktøy
Som virkemiddel i læring
Grunnskolen eller videregående skole
I kurs eller voksenopplæring
Studieretning
Egne e-sportlinjer
E-sport som valgfag
E-sport som voksenkurs
Lær om hvordan noen benytter gaming i utdanning:

Gaming i læreplanen
Elkjøp Bedrift jobber med lokale aktører for å få gaming inn i pensum på skolene.

School of Gaming
School of Gaming er et digitalt konsept som bruker spill som normalt sett blir brukt til å game, som verktøy for refleksjon og læring.
Fordeler med gaming som pedagogisk verktøy:
Gaming forbedrer hånd- og øyekoordinasjon
Selv de enkleste spill krever rask og presis hånd- og øyekoordinasjon. Jo mer krevende spillet er, jo mer vil man utvikle god koordinasjon.
Det kan være en stor påvirkning for barn og unge å utvikle slike ferdigheter ettersom mange teknologiske verktøy nettopp krever denne type koordinasjon.
Gaming utvikler barn sin hukommelseskapasitet
Mange spill krever god hukommelse, og hvordan spilleren bruker denne i ulike situasjoner. Man må også bruke hukommelsen til å ta meg seg informasjon og læring fra et spill til et annet og en skjerm til en annen. Hukommelsen er en egenskap som kan utvikles og forbedres med øving. Så ved at ungdom tester og blir utfordret på å strekke hukommelsen gjennom gaming, vil kapasiteten til å huske utvikle seg over tid.
Gaming lærer strategisk problemløsning
De fleste spill er strukturert slik at de krever strategisk tenking, og barn får oppleve spill der de er nødt til å løse ulike problemer gjennom de ulike nivåene. Godt utviklede problemløsningsevner vil være bedre rustet til å møte utfordringer som de for eksempel får ellers i skolegangen. Ikke bare er gaming en nyttig måte å utvikle slike evner på, men det gir også elevene en selvsikkerhet til å ta evnene i bruk.
Gaming gir god datakunnskap
Forskning har vist at det å lære seg å game kan være ekstra hjelpsomt for elever som strever med konsentrasjonsvansker. Tidlig introduksjon for slike læremidler kan redusere ulikheten drastisk mellom elever og deres læringsnivå.
Lekser først, gaming som belønning
En viktig prioritet som bør følges er å sørge for at elevene får unna skolearbeidet sitt før de setter seg ned med gaming. Skole og utdanning er viktig for barnas framtid, og det må man ha i bakhodet selv om drømmen er å bli en proff e-sporter. Det å være vant til en god struktur på skolearbeid setter også et godt fundament for en nødvendig gaming-rutine.
Kilde: Vestlandet e-sport vesp.no
Hva trengs av utstyr?

Det følger med et ansvar
Som beskrevet over finnes det mange fordeler ved å benytte gaming som et virkemiddel i utdanning. Og som med alle samlingsaktiviteter for barn og unge følger det med flere nivåer av ansvar når man som den voksne tilrettelegger for at elever tar del av gamingverdenen.
En essensiell funksjon i elevenes utvikling er hos nettopp den eller de voksne som tar i bruk gamingen. Her er det viktig at lærere benytter sin pedagogiske verktøykasse på de feltene de har mest kompetanse om, i tillegg til å ta omsorgsrollen. At ikke alle lærere kan veldig mye om gaming eller det tekniske rundt hvordan å bruke produktene er ikke like viktig. Vi hjelper gjerne til med det som trengs på områder om gaming og produkter.
