Gaming bør inn i læreplanen
Vi i Elkjøp bedrift jobber med lokale aktører for å få gaming inn i pensum på skolene. Mens noen skoler allerede har sett positive effekter av å bruke dataspill i undervisningen, henger andre etter.
Det jobbes nå i flere lokale grupperinger med å påvirke politikere, slik at vi kan få gaming inn i læreplanen på nasjonalt plan. Naturligvis har fokuset på digitale ferdigheter i skolen økt de siste årene, men det er fortsatt en lang vei å gå. Mye av skylden har mangel på kompetanse blant lærere og ikke minst mangel på godt nok datautstyr.
Nesten alle unge gamer
I følge Medietilsynet spiller hele 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9-18 år dataspill daglig. Det er med andre ord en plattform de er interessert i og bruker mye tid på. Ved å få gaming inn i skolen, kan man bruke den samme plattformen til læring.
– Mange setter gaming på CV’en sin fordi det blir verdsatt av stadig flere bedrifter. Men det er viktig at dette blir en integrert del av skolen og det offentlige, for alle har jo ikke råd til datautstyr, sier Vegard Bjerkvik i Elkjøp Bedrift.
Han brenner for det lokale arbeidet som ildsjeler rundt omkring i landet legger ned for å påvirke politikerne til å utarbeide en nasjonal plan for gaming i skolen.
– Vi vil selvfølgelig også selge datautstyr, men samtidig er vi en såpass stor aktør til at vi bør ta et samfunnsansvar, sier han.
På den måten håper Elkjøp Bedrift å bidra til at enda flere unge får muligheten til å lære mer om bruk av data.
Samarbeider med Nordavind og Stavanger Oilers
Både Nordavind og Stavanger Oilers har egne proffe e-sportlag, og begge jobber samtidig aktivt med å løfte dataspill som læringsverktøy.
Steffen Willumsen, som er grunnleggeren av Nordavind, forteller at de startet opp i stor grad for å gi norske talenter ressurser til å konkurrere internasjonalt.
– Det er mange positive egenskaper som kommer ut fra gaming. Alt fra finmotorikk, til håndtering av stress i pressede situasjoner. I tillegg viser erfaring at ungdom som gamer lærer seg engelsk raskere enn ungdom som ikke gamer, sier han.
Han mener det er på høy tid at gaming kommer inn i skolen i en eller annen form, og jobber selv aktivt for å påvirke politikere.
Politisk interesse
Spillpedagogen brenner for å få gaming inn i læreplanen, og har blant annet hatt besøk av statsminister Erna Solberg for å vise hvordan de jobber med dataspill som læringsverktøy på skolen.
– I tillegg til å lære engelsk, lærer du å kommunisere bedre, og du lærer strategi. Jeg mener absolutt det bør inn i læreplanen, slik at alle kan dra nytte av det på lik linje og ikke bare enkelte skoler som i dag, avslutter spillpedagog John Arne Gaard Nilsen.
Elkjøp Bedrift har i løpet av de siste 12 månedene levert datautstyr til to skoler og over 20 idrettslag og foreninger, og håper dette tallet vil øke fremover.
Noen skoler ligger langt fremme
Spillpedagog og faglærer ved Revheim ungdomsskole i Stavanger, John Arne Gaard Nilsen, mener alle som er lærere i 2021 bør ha en viss kompetanse på dataspill. Noe som dessverre ikke er tilfelle.
– Jeg vil si det er like viktig for ungdom å lære seg å analysere dataspill som det er å analysere de gamle diktene, sier han.
Han forteller videre at det finnes flere dataspill som egner seg godt til undervisning, som for eksempel Assassin's Creed, som er en serie med spill som har rekonstruert fortiden i en til en skala.
– Du kan for eksempel bevege seg rundt i det gamle Egypt eller i Romerrike og se hvordan bygninger, mennesker og kulturen var på den tiden, sier han.
Han begynte selv å spille som sjetteklassing, og spilte da mye med briter på nettet. Han lærte seg engelsk raskt, og forteller at han den dag i dag har en britisk aksent.
Vil du vite mer om e-sport i skolen?
Les om hvordan Strand Videregående skole bruker gaming på flere nivåer i skolen.