Hopp over navigasjonen

Falske meldinger og svindelforsøk

Vi ser dessverre at svindel øker i samfunnet generelt og derfor i større grad rammer våre kunder. Vi oppfordrer alle til å være ekstra oppmerksomme, og på denne siden gir vi noen generelle tips om hvordan du kan sikre deg selv.

Svindel.no - Stopp, tenk, sjekk!

Svindlerne tar stadig i bruk nye metoder for å lure deg, og når en metode virker brukes denne intensivt mot flest mulig før den blir stoppet. Finans Norge har laget nettsiden svindel.no
Her kan du lære hvordan du forsvarer deg selv mot svindel og få oversikt over ulike metoder som benyttes. Viktigste huskeregel er alltid: STOPP,  det haster ikke – TENK, kan det være svindel? -  SJEKK, Snakk med noen du stoler på.

Dersom noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det gjerne det

Det svindlerne vil ha tak er din sensitive informasjon, som ID- eller bankopplysninger,  som de igjen kan misbruke for sin egen økonomiske vinning. For å få deg til å oppgi dette lokker de med utrolige tilbud og konkurranser gjennom falske annonser, meldinger og e-poster. Det florerer dessverre av falsk markedsføring på nett med denne hensikten, både i Elkjøp og andre kjente merkevarers navn. Fellestrekkene er ofte at tilbud og premier er vanvittig gode og at det haster med å registrere seg for å ta del i dem. Dersom noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det gjerne det. Derfor vil vi oppfordre til å alltid sjekke at kommunikasjonen kommer fra en verifisert side eller kanal, før du deltar i en konkurranse eller slår til på et tilbud. I sosiale medier ser du det gjennom et blått symbol med en hake ved siden av kontoens navn. Elkjøp vil aldri be deg oppgi personlig informasjon, som kredittkortnummer eller personnummer, via e-post, og vi ber deg heller aldri betale for å hente ut en premie eller en pakke. Alle våre tilbud, konkurranser og handel på nett vil alltid skje gjennom elkjop.no. Gå inn selv i nettbutikken og se etter tilbudet eller aktiviteten der.

Eksempler på falske meldinger: