Ambisiøs strategi og konkrete tiltak
Bærekraft er en sentral del av Elkjøps totale forretningsstrategi, hvor vi hver dag jobber mot overgangen til en sirkulær økonomi. Innen 2028 er målet at 10% av vår omsetning kommer fra salg av brukte produkter og sirkulære tjenester som forlenger produktenes levetid. Digitaliseringen av Norge kommer med en pris, og E-avfall er et raskt voksende miljøproblem.
Som markedsleder har vi et stort ansvar, og det tar vi på alvor gjennom å gjøre det enklere for folk å ta vare på elektronikken sin. Hvert år reparerer vi ca. 240.000 produkter, samler inn rundt 16.000 tonn E-avfall og tilbyr millioner av reservedeler på nett. Vi er helt klart en del av et stort problem, men vi jobber hardt for å også være en del av løsningen.
"Norge er langt fremme i digitaliseringen, og det skal vi være stolte av. Samtidig skal vi være bevisste på at det følger noen utfordringer med. Løpende innovasjon gjør at mange produkter blir byttet ut lenge før levetiden er ute, og den raske utviklingen hindrer enkelte grupper fra å delta fult ut i samfunnet fordi de mangler digitale verktøy eller kompetanse. Dette er utfordringer vi i Elkjøp skal bidra til å belyse og bekjempe.
Elkjøp har en ambisiøs strategi, med klare føringer når det kommer til bærekraft. Vi skal gjøre det enkelt å ta informerte valg når du trenger noe nytt og fremme produkter med minst mulig energibehov. Vi skal kutte utslipp fra egen drift og transport, og vi skal utfordre leverandørene våre til å forlenge levetiden på varene de lager. Samtidig skal så mye som mulig av det som ikke kan gjenbrukes eller repareres, resirkuleres."
Linda Frid Andresen, Adm. direktør
Elkjøp Nordics Bærekraftsrapporter 2023 – 2024
Vil du dykke litt dypere? Finn mer informasjon om vår bærekraftsstrategi, -arbeid og høydepunkter fra de siste par årene her.
Klima og miljø
Vi har et stort ansvar for å redusere egen miljøbelastning, og å gjøre det lett for kundene å ta gode valg.
Redusere utslipp fra butikker og transport
Elkjøp skal drive i tråd med den internasjonale klimaavtalen fra Paris, og vi har satt oss mål om netto null utslipp i 2040. Det skal vi blant annet få til ved å gjøre transportløsningene våre mer bærekraftige og byggene våre mer energieffektive. I dag er all strømmen vi kjøper fornybar, og de fleste butikkene våre har LED-belysning og smartstyring av energiforbruket. Vi tester og tilbyr elektrisk hjemlevering i flere land, og jobber for at all transport skal bli utslippsfri.
Lettere å ta vare på og reparere
I Elkjøp mener vi at alt bør kunne reparares og settes i stand for å kunne leve lengst mulig. Vi har Nordens største reparasjonstjeneste for elektronikk, og hvert år gir vi nytt liv til mer enn 240.000 produkter. Vi jobber for at det skal være både lett og lønnsomt for folk å ta vare på og reparere elektronikken sin, og oppfordrer samtidig bransjen til å designe produkter som kan fikses og brukes igjen.
Lettere å resirkulere
Vår ambisjon er at alt vi selger skal samles inn og gjenvinnes. Enda flere varer må også lages av resirkulerte materialer, og designes for gjenvinning. Det gjelder selvsagt også emballasjen. Sammen med våre partnere samler vi inn nesten 16.000 tonn E-avfall i året ved våre butikker. Kan det ikke repareres og selges på nytt, blir elektronikken resirkulert og materialene gjenvunnet.
Sertifiseringer og dokumentasjon:
ISO 19001
ISO 9001 er en internasjonalt anerkjent standard for kvalitetsstyring, som bekrefter at vi i Elkjøp ledes for å møte kundenes forventninger og krav. Kvalitetsstyringsverktøyet bidrar til å koordinere virksomhetens aktiviteter og kontinuerlige forbedringer av prosesser og effektivitet.
ISO 14001
Alle Elkjøps kjeder og butikker er ISO 14001-sertifisert. ISO 14001 er et verktøy som skal hjelpe virksomheter med å forbedre egen miljøprestasjon ved bruk av internasjonalt anerkjente metoder for miljøledelse. Det gir oss et klart rammeverk for å redusere utslipp i vår daglige drift, og er dokumentasjon på at vi overholder gjeldende miljøkrav, samtidig som vi aktivt jobber for å forbedre oss.
Slik følger vi opp leverandørene våre
Elkjøp skal være en ansvarlig innkjøper. Som kunde skal du vite hvor produktene vi selger er produsert, og at de er laget under ansvarlige forhold. Derfor stiller vi strenge krav til alle våre leverandører. Vi har, som første elektrokjede i Norge, inngått et samarbeid med det internasjonale sertifiseringsselskapet EcoVadis, som følger opp våre leverandørers arbeid med miljø, etikk og sosialt ansvar.
Egne miljøparametere
For å gjøre det lettere å se hvordan produktene våre er produsert, og hva slags miljøpåvirkning de har, har vi også lansert våre egne miljøparametere. De fire parameterne er utviklet gjennom innsikt og tett dialog med våre leverandører og består av:
- Leverandørens medalje fra EcoVadis.
- Produktets miljøgodkjenninger, for eksempel Svanemerket.
- Produktets tilgang på reservedeler, målt i antall år.
- Produktets forventede levetid, målt i antall år.
Videre ønsker vi å ta ansvar for å fremme etisk handel i våre verdikjeder. Verdikjedene i elektronikkbransjen er ofte lange og komplekse, og som forhandler er det en del av vårt ansvar å etterspørre gode kontrollsystemer hos de som har direkte påvirkning på verdikjeden, nemlig leverandørene våre.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med risiko i leverandørkjeden.
Samfunnsansvar
En stor del av vårt samfunnsansvar er å bidra til at færre faller utenfor på grunn av digitalt utenforskap.
Elkjøpfondet bekjemper digitalt utenforskap
Vår visjon er at vi skal hjelpe alle til å ha nytte og glede av fantastisk teknologi. Mange tar det som en selvfølge å ha tilgang til teknologi i hverdagen, men det finnes grupper som hindres fra å delta fult ut i samfunnet fordi de mangler digitale verktøy eller kompetanse. Derfor etablerte vi Elkjøpfondet i 2017. Fondet skal øke bevisstheten og utfordringene rundt digitalt utenforskap, og gjennom økonomisk støtte og kunnskap gir vi enda flere tilgang til teknologiens fantastiske verden.
Teknotrøbbelundersøkelsen
Hvert år gjennomfører vi Teknotrøbbel – en nordisk undersøkelse som tar tempen på holdninger, kunnskap og atferd knyttet til teknologi og elektronikk. Tallene viser at eldre, førstegenerasjonsinnvandrere fra ikke-vestlige land, personer med funksjonsnedsettelser og de som står utenfor arbeidslivet er spesielt utsatt for å oppleve digitalt utenforskap. Det fører til et teknologisk klasseskille som på sikt kan være en trussel mot demokratiet. Disse forskjellene jobber Elkjøpfondet med å minske.
Lokale veldedige formål
I tillegg støtter vi en rekke veldedige formål som er viktige for oss og som samsvarer med våre verdier. Vi støtter den internasjonale barnekreftmåneden i september og selger gullsløyfer i butikkene våre. Vi er med på #Fotballtrøyefredag, til inntekt for Barnekreftforeningen. For å bekjempe digital utenforskap i Norge samarbeider vi i tillegg med SOS-barnebyer.