Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
Flere menn og kvinner gjesper

Få styr på nattesøvnen med en smartklokke

En god natts søvn er utrolig viktig av mange grunner. Det forbedrer humøret og helsen din, både på kort og lang sikt. Likevel, kan søvnen vår ofte bli nedprioritert blant annet på grunn av en travel hverdag og mange andre ulike grunner. Å måle nattesøvnen med en smartklokke eller aktivitetsmåler kan gjøre deg oppmerksom på uvaner og forstyrrende elementer. På denne måten kan du få en god natts søvn, og føle deg frisk og utvilt neste dag.
Smartklokker utstilt i butikk

Hvilken klokke skal du velge?

Vi har flere forskjellige smartklokker og aktivitetsmålere som skal måle nattesøvnen. Det viktigste når du skal bruke en klokke for å måle søvnen din er at den er behagelig å ha på. Velg en klokke med en behagelig silikonreim. En liten aktivitetsmåler er muligens mer behagelig enn en stor og tung sportsklokke. Hvis det å måle nattesøvnen er hovedmålet med klokken behøver du ikke så mange andre funksjoner. Ønsker du derimot å måle treningen din, høre på musikk og sjekke mail, bør du naturligvis se etter en klokke med flere slike funksjoner. Trening og generell fysisk aktivitet hjelper faktisk også for å få sove bedre om natten, så det kan være en mulighet til å slå to fluer i en smekk. Hvis du ønsker flere tips om hvordan du finner den rette klokken kan du lese vår guide. Slik velger du mellom smartklokker, sportsklokker og aktivitetsarmbånd..

Kvinne sover med smartklokke på

Hvordan måles søvnen din?

Smartklokker, sportsklokker og aktivitetsmålere kan bruke to teknologier for å måle nattesøvnen din. Den vanligste er et akselerometer som registrer bevegelser i løpet av natten. Det er den samme teknologien som teller antall skritt. Når klokken registrer dine bevegelser i løpet av natten, kan den estimere hvor lenge og rolig du har sovet.

Klokker med innebygd pulsmåler kan også bruke pulsmåleren til å regne ut når du sover og hvilket søvnstadie du befinner deg i. Når du sovner senkes pulsen din, men når du er i REM-søvn kan den stige igjen.

Vær oppmerksom på at teknologien ikke er 100% nøyaktig. Hvis du for eksempel ligger helt stille, både når du skal til å sove og når du våkner, vil denne tiden regnes som søvn. Hvis du tror du har et søvnproblem er det alltid best å dra til en lege, da det innen søvnforskning finnes flere nøyaktige metoder for å måle nattesøvnen.

Mann sover med smartklokke på

Hva betyr en god natts søvn?

De fleste har nok merket forskjellen dagen etter en god natts søvn og de nettene man har sovet dårlig. Nattesøvnen er kroppens måte å lade opp batteriene på. En god natts søvn hjelper til med å styrke immunforsvaret, holde humøret oppe og hjernen klar.

Hvor mye søvn har du egentlig bruk for? Det er individuelt hvor mange timer du har bruk for hver natt. De fleste sunne og raske voksne har bruk for 7-9 timer hver natt. Barn og tenåringer har bruk for mer. Utover dette er det ikke kun et spørsmål om hvor mange timer du får på øye, men også hvor lenge du har vært i henholdsvis dyp og lett søvn. Alt dette kan måles med en smartklokke.

Kvinne sjekker søvnmåler app mens hun ligger i sengen

Hjelper det det å måle nattesøvnen?

Kan man få bedre søvn ved å måle den? Kanskje ikke. Søvn kan påvirkes av mange ulike ting som for eksempel stress, dårlig inneklima, kosthold, bekymringer, lys, sykdom, støy og uregelmessig leggetider. Det å måle søvnen sin betyr ikke nødvendigvis at disse faktorene vil endre seg.

Når du måler søvnen, kan du derimot bli mer oppmerksom på den og fokusere mer på den. Hvis du begynner å telle skritt kan du plutselig ta deg selv i å gå mer enn før. Begynner du å telle kalorier spiser du muligens også sunnere enn før. Måler du søvnen din kan det kanskje gjøre at du får mer av den. Mange overvurderer antall timer de sover, og kanskje kan en klokke gjøre deg oppmerksom på at du faktisk bare får 6 timers søvn, og ikke de 7-8 timene som du trodde.

Les mer om våre produkter: