a11y.skip.navigation
Kundeservice
Elkjøps privatkunderElkjøps bedriftskunder
Finn butikk / åpningstider

Populære kategorier - Elkjøp

VifterAirconditionTVMobiltelefonBærbar PCVaskemaskinOppvaskmaskinNettbrettGamingSmarte hjemStøvsugere og rengjøring

Main Categories follow

  • PC, datautstyr og kontor
    PC, datautstyr og kontor
  • Mobil, nettbrett og smartklokker
    Mobil, nettbrett og smartklokker
  • TV, lyd og smarte hjem
    TV, lyd og smarte hjem
  • Gaming
    Gaming
  • Epoq kjøkken og vaskerom
    Epoq kjøkken og vaskerom
  • Hvitevarer
    Hvitevarer
  • Hjem, rengjøring og kjøkkenutstyr
    Hjem, rengjøring og kjøkkenutstyr
  • Personlig pleie, skjønnhet og velvære
    Personlig pleie, skjønnhet og velvære
  • Sport, hobby og fritid
    Sport, hobby og fritid
  • Tjenester og tilbehør
    Tjenester og tilbehør
  • Outlet
    Outlet
  • kundeklubb_Hotspot_670x335
    Elkjøps kundeklubb
  • kampanj-menu-900x450
    Kampanjer
  • b2b-menu-900x450
    Elkjøp Bedrift
  1. Bærekraft: Guider og artikler
  2. Hvordan vi jobber med etisk handel
Bærbar PC, nettbrett, smarttelefon, kamera og tilbehør på skrivebord

Hvordan vi jobber med etisk handel

Elkjøp ønsker å ta ansvar for å fremme etisk handel i våre verdikjeder. Verdikjedene i elektronikkbransjen er ofte lange og komplekse. For en leverandør å fremstille et enkelt produkt, kjøpes det råmaterialer og komponenter fra et antall ulike lokasjoner og underleverandører. Det er del av vår bærekraftstrategi å gjøre det vi kan for å påvirke aktører i disse komplekse verdikjedene til å ta ansvar for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold for alle som er en del av verdikjeden. Som forhandler mener vi at vi oppfyller vårt ansvar best ved å samarbeide med våre leverandører, og etterspørre gode kontrollsystemer hos de som har direkte påvirkning på verdikjeden.

Bærekraft - Kvinne i Elkjøp-uniform med Responsible tekst.

Risiko for brudd på menneskerettigheter i elektronikkbransjen

Det er særlig to faktorer som påvirker risikoen for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i verdikjedene for elektroniske produkter.

Bruk av konfliktmineraler: Et flertall av produktene vi selger inneholder et eller flere konfliktmineraler. Det er kjent at utvinningen av disse mineralene kan knyttes til menneskerettighetsbrudd og finansiering av væpnede militser. Når vi i våre aktsomhetsvurderinger vurderer risikoen knyttet til ulike produkttyper, er konfliktmineraler den enkeltfaktoren som i størst grad driver opp risikoen for alvorlige menneskerettighetsbrudd i verdikjeden for våre produkter.

Arbeidsforhold i produksjonslandet: De fleste elektroniske produkter produseres i land der det er kjent at det forekommer brudd på ILO-konvensjonens krav til arbeidsforhold og arbeidstakerrettigheter. I tillegg kan det være en risiko for fabrikkarbeidere knyttet til bruk av farlige kjemikaler i produksjon.

Når vi vurderer risiko knyttet til våre produkters verdikjede ser vi derfor på hvilken risiko som knytter seg til produksjonslandene i henhold til amerikanske myndigheters årlige rapporter på menneskehandel, tvunget arbeid og barnearbeid. Ifølge riskmodellen anses for eksempel Kina, Tyrkia og Romania å ha en høy risiko for brudd. Land som Ungarn, Polen, Serbia og Italia anses å ha en medium risiko, mens eksempelvis Litauen og Slovenia anses å ha en lav risiko for brudd på menneskerettigheter. Alle disse er land som inngår i våre verdikjeder.

I tillegg til risiko knyttet til våre produkter, har vi vurdert risikoer i tilknytning til tjenester vi kjøper. Av disse foreligger det risiko knyttet til bransjer som rengjøring, avfallshåndtering og transport. I disse bransjene kan det forekomme brudd på arbeidstakerrettigheter, slik som lav lønn, tvungen overtid og manglende arbeidsavtaler. I tillegg kan utnyttelse av sårbare grupper være en risiko her.

Dette gjør vi for å redusere risikoen i vår verdikjede

Elkjøp gjennomfører aktsomhetsvurderinger knyttet til ulike produktkategorier og tjenester for å identifisere risiko for brudd på menneskerettigheter og dårlige arbeidsforhold ved tilvirkning av produktene vi forhandler. En viktig del av vårt arbeid med etisk handel er å sikre mest mulig effektive tiltak for å påvirke at disse risikoene blir forebygget og håndtert.

For å få til dette gjør vi mest der vi har direkte påvirkning, slik som når vi produserer egne merkevarer eller kjøper tjenester som transport og avfallshåndtering. Samtidig skal vi være med å stille krav til etisk handel også der vi er lengre fra de leddene der tilvirkningen skjer. Derfor stiller vi også krav til etiske forsvarlige verdikjeder når vi forhandler med store merkevareleverandører. Nedenfor finner du informasjon om hva vi gjør ovenfor ulike aktører i vår verdikjede.

Dette gjør vi når vi forhandler med merkevareleverandører

Standarder og policyer: Vi stiller krav til at våre leverandører etterlever våre standarder og policyer som skal sikre etisk handel, eller at leverandøren etterlever tilsvarende standarder i sitt styringssystem.  Siden vi vet at det i elektronikkbransjen knytter seg risiko for menneskerettighetsbrudd og brudd på arbeidstakerrettigheter både ved utvinning av mineraler som brukes i produktene og i produksjon på fabrikkene, innretter vi våre policyer for å håndtere dette. Vi krever derfor blant annet at konfliktmineraler blir kjøpt av godkjente leverandører, og at rettighetene til arbeiderne på fabrikkene skal ivaretas i henhold til gjeldende internasjonale konvensjoner. Mer informasjon om våre standarder og policyer finner du her.

EcoVadis: Elkjøp jobber for at flest mulig av våre leverandører skal sertifiseres gjennom det internasjonale sertifiseringsselskapet EcoVadis. EcoVadis følger opp leverandørens arbeid med miljø, etikk og sosialt ansvar. Lær mer om EcoVadis.

Dialog med våre leverandører: Vi går i dialog med våre leverandører basert på aktsomhetsvurderingene vi har gjennomført. I dialogen er det aktuelt å ta opp risikoer vi er usikre på om leverandøren har systemer for å håndtere, og tydeliggjøre vår forventing til at leverandøren har et egnet kontrollsystem for å sikre en etisk forsvarlig produksjon.

Dersom vi blir kjent med et alvorlig avvik hos noen av våre merkevareleverandører vil vi undersøke hvordan leverandøren sikrer at avviket blir håndtert. Ved gjentatte alvorlige brudd kan vi vurdere å si opp kontrakten.

Dette gjør vi når vi produserer egne merkevarer

Sandström, Swordfish, Advent, ADX, Arkitect, Goji, I want it, Logik og Matsui er Elkjøps egne merkevarer. Vi har også noen produkter som vi produserer i samarbeid med Acer og Kenwood. Produkter i disse seriene tilvirkes i Kina, Tyrkia, Taiwan og Slovenia. Elkjøps morselskap, Currys Plc , styrer denne produksjonen gjennom sitt kontor i Hong Kong. Vi er kjent med at det kan være en risiko for at brudd på arbeidstakerrettigheter i Kina, Tyrkia and Taiwan. Når vi inngår en avtale med et selskap som skal produsere våre egne merkevarer stiller vi krav til at arbeidstakernes rettigheter skal være i tråd med gjeldende internasjonale konvensjoner. Vi gjennomfører også fabrikkbesøk og revisjoner der vi kontrollerer om kravene vi har stilt etterleves gjennom hele vårt forhold til en leverandør. Dersom vi oppdager avvik, krever vi at disse rettes opp. Dersom alvorlige avvik gjentar seg til tross for pålegg om utbedring, vil vi kunne si opp avtalen med samarbeidspartneren.  Våre policyer, som beskrevet over, gjelder også når vi inngår avtaler om produksjon av egne merkevarer.

Dette gjør vi når vi produserer Epoq-serien

Epoq er Elkjøps egen kjøkkenserie. Elementene i Epoq-kjøkkenet produseres i hovedsak i Europa, og tre og stein er sentrale materialer.  Det knytter seg risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettighet i tømmerindustrien. Enkelte steintyper som produseres i afrikanske land og i India kan knyttes til menneskerettighetsbrudd. For å unngå denne risikoen, bruker tilbyr vi ikke disse produktene i vårt sortiment.

Kontaktinformasjon: responsiblesourcing@elkjop.no 

Les mer om:

BærekraftOm oss
Levering, montering og klargjøring
Levering, montering og klargjøring
Annonsegaranti
Annonsegaranti
Prismatch
Prismatch
Opptil 50 dagers åpent kjøp
Opptil 50 dagers åpent kjøp
Kundeservice
  • Kundeservice
  • Kontakt oss
  • Ofte stilte spørsmål
  • Butikker og åpningstider
  • Tjenester
  • Fjernhjelp
  • Elkjøps guider og artikler
  • Partner
Om Elkjøp
  • Om oss
  • Elkjøps personvernerklæring
  • Informasjonskapsler
  • Ledige stillinger i Elkjøp
  • Slik gjenvinner du elektronisk avfall
  • Elkjøps kundeklubb
  • Bærekraft: Guider og artikler
  • Varslingsrutiner hos Elkjøp (whistleblowing)
Elkjøps privatkunderElkjøps bedriftskunder

©2022 Elkjøp Norge AS. Alle rettigheter reservert. Org nr.: NO947 054 600MVA

BetalingsbetingelserProduktkategorierMerker