
Hvordan kan jeg vite hvordan varene er produsert?
Slik følger Elkjøp opp sine leverandører
Hvordan kan du vite at det du kjøper på Elkjøp er produsert på en ansvarlig måte? Som første elektrokjede i Norge, har Elkjøp inngått et samarbeid med det internasjonale sertifiseringsselskapet EcoVadis. De følger opp våre leverandørers arbeid med miljø, etikk og sosialt ansvar. Resultatene av deres vurderinger kan du finne her på vår nettside.
I Elkjøp er vi opptatt av at varene du kjøper i butikken skal være produsert på en måte som tar best mulig vare på klimaet, miljøet og menneskene som lager dem. Vi stiller derfor strenge krav til alle våre leverandører. Samarbeidet med EcoVadis gjør det enklere for oss å følge opp leverandørene og lettere for deg å vite hvordan alt er produsert. Les mer om medaljene på Ecovadis nettside.
-Vi ønsker å sette bærekraft høyt på dagsorden.
Elkjøp ønsker å jobbe for gode miljø-og arbeidsforhold hos våre leverandører. Derfor har vi innledet et samarbeid med EcoVadis. EvoVadis er et internasjonalt anerkjent selskap som jobber systematisk med å sertifisere selskaper for deres bærekraftsarbeid. Selskapet har 12 kontorer verden over, og har hittil evaluert over 90 000 selskaper.
- Ved å skape litt konkurranse blant leverandørene og å synliggjøre leverandørens EcoVadis-medalje mot forbrukerne forbrukerne håper vi på å bidra til enda høyere motivasjon hos leverandørene våre til å stadig forbedre seg, sier Camilla Skjelsbæk Gramstad, Bærekraftsjef i Elkjøp Nordic.
- Dette betyr nødvendigvis ikke at leverandører med medaljer av høyt rang tilbyr bedre produkter enn andre, og må ikke forveksles med produktsertifisering, som for eksempel miljømerket Svanen. Det finnes noen av våre leverandører som enda ikke er sertifisert, men mange er på god vei til å bli det, og vi oppfordrer alle våre leverandører til å inngå samarbeid med EcoVadis. Vi opplever stor interesse blant leverandørene, og håper forbrukerne vil sette pris på dette også!
Rangering for bedre produksjon
EcoVadis gjennomfører en uavhengig vurdering av våre leverandører basert på fire bærekraftsområder:
- miljø
- menneskerettigheter
- etikk
- anskaffelser
Basert på selskapets poengsum får selskapet sin EcoVadis medalje. Den høyeste poengsummen gir Platinum, etterfulgt av Gull, Sølv og Bronse.
På denne siden finner du en liste over leverandørene som har mottatt en EcoVadis-medalje:
- Platina: Topp 1 % med totalscore mellom 78 og 100
- Gull: Topp 5 % med totalscore mellom 70 og 77
- Sølv: Topp 25 % med totalscore mellom 59 og 69
- Bronse: Topp 50 % med totalscore mellom 50 og 58

Platinummedalje

Gullmedalje

Sølvmedalje

Bronsemedalje
Leverandører med platinummedalje:

Med bærekraft i fokus: LG får høyeste rangering fra EcoVadis – igjen.
Livet handler om mer enn det siste innen teknologi og elektronikk. Livet handler om opplevelser, og i vårt tilfelle, om de forskjellige opplevelsene vår teknologi kan skape. LG tilbyr produkter både til private forbrukere, foretak og vår ambisjon er å hjelpe forbrukerne til å leve sunnere, samt å minske de miljømessige fotavtrykk av produktene våres gjennom hele prosessen, fra anskaffelse av råmaterialer og produksjon til bruk og kast av produkter.
Strev etter å ligge i forkant
I desember 2021 oppnådde LG Electronics Inc. nok en gang Platinastatus i bærekraftsrangeringen fra EcoVadis og beholder dermed topprangeringen. Platina er høyest mulige nivået og et bevis på vår kontinuerlige strev etter ikke bare å bli en mer bærekraftig virksomhet, men også å ligge i forkant. Bare 1 % av de evaluerte selskapene oppfyller de tøffe kravene for å nå Platinum-nivået.
LG Electronics’ målsetting er å forenkle menneskers hverdag. Vi er overbevist om at vi med våre produkter kan bidra til akkurat det. Life’s Good rett og slett.
”Green Product”-strategi
LG Electronics har satt opp en strategi for å utvikle produkter som reduserer avtrykket på miljøet gjennom hele produktlivssyklusen. Strategien er inndelt i tre kategorier: mennesker, energi og ressurser.

Logitech har forpliktet seg til bærekraft. Bærekraft kan bety ulike ting for forskjellige mennesker, men Logitech beskriver sin tilnærming slik:
De har fotavtrykks- og håndavtrykksaktiviteter og programmer. De viktigste fotavtrykksprogrammene tar sikte på å redusere Logitechs miljøpåvirkning på planeten. Hovedpunktene i disse programmene er: Klimatiltak, karbontransparens, bærekraftig design (materialer, produkter og emballasje), ansvarlig produksjon og resirkulering. De viktigste fotavtrykksprogrammene tar sikte på å øke Logitechs positive innvirkning på mennesker og lokalsamfunn. Hovedpunktene i disse programmene er: Menneskerettigheter og arbeid, etikk, personvern og sikkerhet, konfliktmineraler, leverandørutvikling, talentutvikling, mangfold og inkludering, sikkerhet, helse og velvære, samt å gi noe tilbake.
Konseptet håndavtrykk og fotavtrykk
Noen av Logitechs ledelsesprogrammer er tverrgående og skaper verdier både når det gjelder redusert miljøavtrykk og forbedrede positive håndavtrykk for mennesker og lokalsamfunn. Bruken av begrepene håndavtrykk og fotavtrykk har bidratt til å forenkle Logitechs kommunikasjon innen bærekraftsfeltet. Logitech liker det, og håper du også gjør det.
Du kan les mye mer om blant annet Logitechs klimainnsatsprogram, design for bærekraftsprogram samt se og lese mer om Logitechs sertifiseringer på deres hjemmeside. Ønsker du mer utfyllende informasjon om Logitech og deres arbeid med bærekraft, kan du les deres bærekraftsrapport for 2020 her.
Lyreco leverer produkter og tjenester til arbeidsplassen.
Leverandører med gullmedalje:

Som en global leder innenfor husholdningsapparater har Electrolux en enorm mulighet for å eliminere de barrierer som forhindrer forbrukerne å ta bærekraftige valg. Deres nye bærekraftsramme, For the Better 2030, som inkluderes deres Better Living Program, gjør det mulig for Electrolux å fortsette med å skape bedre og mer miljøvennlige levevilkår for mennesker rundt omkring i verden frem mot 2030.
Bedre løsninger
Å møte det globalt voksende markedet for husholdningsapparater, uten at miljøbelastningen øker, krever at Electrolux fortsetter å optimalisere produkters yteevne, samt utnytter ressurser bedre. Dette gjør de ved hjelp av følgende:
- Ved fortsatt å forbedre produkters yteevne og effektivitet, ønsker Electrolux å forbedre energi- og vannforbruket av deres produkter, og heve standarden for produkteffektivitet i verden høyere.
- Utnytte ressurser bedre og promotere gjenbruk i markedet ved å benytte flere resirkulerte materialer.
- Eliminere skadelige materialer: Electrolux ønsker å beskytte mennesker og miljø ved å håndtere kjemikalier omhyggelig, samt erstatte de som er bekymringsverdige.
Bedre drift
Electrolux jobber kontinuerlig med å forbedre ressurseffektiviten, samt å bli en enda mer sikker og etisk virksomhet. Ved å oppnå mer med mindre vil Electrolux fortsette med å redusere deres miljømessige fotavtrykk, ved å skifte til fornybar energi og optimalisere bruken av energi og andre ressurser under hele driften.
Bedre samfunn
Ved å forbedre bærekraft i leverandørkjeden, ønsker Electrolux å sikre at alle leverandører lever opp til deres høye forventinger, uansett hvor leverandørene holder til. Electrolux vil støtte i overgangen til mer bærekraftig praksis.
Electrolux fremmer mer sirkulære forretningsmodeller. De utvikler blant annet produkter og tjenester som er basert på mer sirkulære forretningsmodeller, hvilket bidrar til gjenbruk og resirkulering av ressurser.
Se alle produkter fra Electrolux her.

Elis tilbyr leieløsninger fra alt fra kokketøy til inngangsmatter, mopper, kluter og dispensere med papir.

Tarkett leverer gulv til hjem og offentlige rom
Leverandører med sølvmedalje:
Europcar tilbyr et bredt utvalg og gode biler.
Generelt sett gjelder bærekraftsprinsippet i Liebherr for alle deler av virksomheten, for å harmonisere de økonomiske, miljømessige og sosiale aspektene. Liebherrs mål er fremdeles å systematisk justere virksomheten med de gjeldende retningslinjene for bærekraftledelse.
Liebherr ønsker å redusere klimafotavtrykket til deres produkter og produksjonssteder utover spesifikasjonene i retningslinjer og lovbestemte krav. For å oppnå dette, må forbruket av ressurser kontinuerlig optimaliseres, og strømforbruket må konstant forbedres. Miljøhensyn tas med i betraktningen i hele livssyklusen til produktene (utvikling, produksjon, bruk og etterfølgende avskaffelse).
Miljøvennlig produktutvikling
I en tidlig fase av produktutviklingen blir potensiell teknologi og produktforbedringer undersøk for relevante, miljømessige aspekter. Interne prosesser og prosedyrebeskrivelser sikrer blant annet:
- Nye produkter utvikles så miljøvennlige som mulig
- Relevante miljømessige aspekter tas med i betraktningen i design-, fremstillings-, bruks- og avskaffelsesfasen
Innovasjon for lavt energiforbruk
Liebherrs fremragende, innovative ferdigheter innenfor produksjon av energibesparende og miljøvennlige kjøleskap og frysere ble i 2016 anerkjent med to ProCold-priser. ProCold, som ble innført av Europakommisjonen, finansieres av Horizon 2020, EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, og det har som formål å øke både produksjonen og etterspørselen av effektive kjøleskap.
Optimalisering av materialbruk
Der det er mulig, sikrer Liebherr at det kun brukes SINGLE-VARITY plastikk. Metallene som brukes er nesten 100% resirkulerbare. De er fra starten av også spesielt oppmerksomme på gjenbruken av emballasjematerialer. Liebherr bruker kun isopor, PE-film, plastikkstøpte deler, papp og tre.

Liebherrs dagsorden for bærekraft
Generelt sett gjelder bærekraftsprinsippet i Liebherr for alle deler av virksomheten, for å harmonisere de økonomiske, miljømessige og sosiale aspektene. Liebherrs mål er fremdeles å systematisk justere virksomheten med de gjeldende retningslinjene for bærekraftledelse.
Liebherr ønsker å redusere klimafotavtrykket til deres produkter og produksjonssteder utover spesifikasjonene i retningslinjer og lovbestemte krav. For å oppnå dette, må forbruket av ressurser kontinuerlig optimaliseres, og strømforbruket må konstant forbedres. Miljøhensyn tas med i betraktningen i hele livssyklusen til produktene (utvikling, produksjon, bruk og etterfølgende avskaffelse).
Miljøvennlig produktutvikling
I en tidlig fase av produktutviklingen blir potensiell teknologi og produktforbedringer undersøk for relevante, miljømessige aspekter. Interne prosesser og prosedyrebeskrivelser sikrer blant annet:
- Nye produkter utvikles så miljøvennlige som mulig
- Relevante miljømessige aspekter tas med i betraktningen i design-, fremstillings-, bruks- og avskaffelsesfasen.
Innovasjon for lavt energiforbruk
Liebherrs fremragende, innovative ferdigheter innenfor produksjon av energibesparende og miljøvennlige kjøleskap og frysere ble i 2016 anerkjent med to ProCold-priser. ProCold, som ble innført av Europakommisjonen, finansieres av Horizon 2020, EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, og det har som formål å øke både produksjonen og etterspørselen av effektive kjøleskap.
Optimalisering av materialbruk
Der det er mulig, sikrer Liebherr at det kun brukes SINGLE-VARITY plastikk. Metallene som brukes er nesten 100% resirkulerbare. De er fra starten av også spesielt oppmerksomme på gjenbruken av emballasjematerialer. Liebherr bruker kun isopor, PE-film, plastikkstøpte deler, papp og tre.
Leverandører med bronsemedalje:

Mill International har som mål å være en ledende leverandør av elektriske apparater innen definerte nisjer til forbrukere globalt. Bedriftens grunnleggende verdiforslag er "rimelig, designbasert kvalitet med påviselige fordeler for forbrukeren". Mill vil være i forkant av markedsutviklingen ved kontinuerlig å fornye seg innen design, funksjonalitet og emballasje. Mill skal være ansvarlig for kvalitet, bærekraft og etikk i produkter og levering.
Mill International mener at det er en sterk sammenheng mellom langsiktig lønnsomhet og sosialt og miljømessig forsvarlig forretningspraksis.
Mill Internationals minimumskrav til miljø
▪ Mill International skal overholde relevante nasjonale og internasjonale miljøkonvensjoner og lovgivning
▪ Mill International har som mål å forbedre sin energieffektivitet, ressursforvaltning og forurensningsforebygging, inkludert forbedringer i miljøvennlig emballasje
▪ Mill International vil bidra til mer effektivt energiforbruk gjennom salg av sine produkter og informere forbrukerne om fordelene med redusert energiforbruk
▪ Mill International har som mål å minimere effekten av elektriske og elektroniske varer på miljøet gjennom å legge til rette for resirkulering av sine produkter, både direkte og indirekte gjennom sine forhandlere og leverandører.
Mer informasjon
EcoVadis gir innsyn i kundenes bærekraftsytelse i forsyningskjeder. Hos EcoVadis kjører de evidensbaserte vurderinger av selskapets ledelsessystemer med fokus på fire temaer: miljø, arbeidskraft og menneskerettigheter, etikk og bærekraftig anskaffelse. For Elkjøp er målet å synliggjøre for sluttbrukeren hvor bærekraftige leverandørene som produserer produktene de kjøper er. Når vi i Elkjøp har tilgang til leverandørens resultatkort, kan vi følge handelspartneren i forbedringsreisen og utnytte styrken og forbedringsområdene som EcoVadis' analytikere deler med oss. Alt i alt er partnerskapet basert på åpenhet, synlighet og samarbeid.
Les mer om EcoVadis på deres hjemmesider: www.ecovadis.com. Du kan også lese Elkjøps etiske og miljømessige krav til alle leverandører i vår Code of Conduct.