Vilkår og betingelser for våre bedriftskunder
På denne siden finner du vilkår og betingelser for kjøp på elkjop.no/bedrift. Disse spesifikke vilkårene og betingelsene gjelder for bedriftskunder med en konto hos oss. Hvis du ikke er en bedriftskunde med en konto hos oss, vennligst besøk vår side for Vilkår og betingelser for privatkunder.
Følgende gjelder som avtale mellom Elkjøp og kunden:
Definisjoner
1. Med "vilkår" menes disse salgs- og leveringsbetingelsene.
2. Elkjøp betyr Elkjøp Norge AS
3. Med "kunde" menes næringsdrivende som bruker Elkjøp AS som leverandør.
Generelt
01. Disse vilkår (“Salgsbetingelser” eller “Avtale”) gjelder for alle næringskjøp (“B2B”) fra Elkjøp Norge AS, et norsk aksjeselskap med organisasjonsnummer 947 054 600 (heretter omtalt som “Selger”, “vi” eller “oss”).
02. Ved å kjøpe varer og tjenester fra oss aksepteres at kjøpet utføres av dere som forretningsvirksomhet til næringsformål. Som bedriftskunde vil kjøpene dere gjør fra oss, ikke være dekket av lovbestemt beskyttelse som er tilgjengelig for kunder i henhold til gjeldende lover vedrørende forbrukerrettigheter eller -beskyttelse.
03. Vi driver kun forretninger under disse Salgsbetingelsene. Alle andre vilkår, inkludert vilkårene som inngår i deres individuelle kjøpsordre, avvises uttrykkelig. Vi er ikke forpliktet til å godkjenne noen bestilling som dere utfører hos oss, eller å tilby kreditt.
04. Varer og tjenester avhenger av tilgjengelighet, og kan avvike fra det som annonseres. Det er utelukkende deres eget ansvar å avgjøre hvorvidt de bestilte varene eller tjenestene holder mål. Vi er ikke ansvarlige for å sikre at varene holder mål. Dere godkjenner at vi ikke vil holdes ansvarlige for noen råd som vi skulle gi i forbindelse med bestilling av varer eller tjenester.
05. Selv om vi innenfor rimelighetens grenser kontrollerer våre varer for å unngå feil, gjør vi oppmerksom på at vi forbeholder oss retten til å kansellere eller avvise bestillinger av artikler som vises på vårt nettsted eller på enhver annen salgs- eller markedsføringskanal som viser feil pris eller på andre måter inneholder uriktig informasjon.
06. Det inngås ingen avtaler med dere før dere har mottatt en ordrebekreftelse, denne vil inneholde pris og leveringsangivelse. I tilfelle vi begår en feil, vil gi tilby dere muligheten til enten å: (i) kansellere bestillingen og motta refusjon for eventuelle forhåndsbetalte beløp; og/eller (ii) utføre bestillingen på nytt til riktig pris/under riktige betingelser.
Priser og betaling
07. Prisene som er annonsert og på andre måter fastsatt av oss, er ikke inkludert merverdiavgift (“mva”). På det tidspunktet hvor dere utfører bestillingen, kan prisen på varene og tjenestene ha endret seg. Vennligst kontroller prisen på alle artiklene før dere sender inn bestillingen.
08. Vi aksepterer betaling via bankoverføring samt de fleste typer kreditt- eller debetkort. Vi belaster kreditt- og debetkort på bestillingstidspunktet. Vi aksepterer kontanter, dog bare på bestemte salgssteder i våre fysiske butikker.
09. Varer eller tjenester som kjøpes på kreditt, må betales innen 14 dager etter fakturadato med mindre det uttrykkelig er avtalt andre betalingsbetingelser. Vi kan på ethvert tidspunkt og på hvilket som helst grunnlag trekke tilbake muligheten til å betale på kreditt.
10. Hvis dere ikke betaler en faktura innen betalingsfristen, forbeholder vi oss retten, i tillegg til enhver annen mulig rettighet eller løsning, til å gjøre slik at alle utestående fakturaer forfaller til betaling.
11. Vi kan dele våre kunders kreditthistorie med relevante kredittopplysningsbyråer. Vi forbeholder oss videre retten til å foreta en kredittsjekk ved hjelp av et relevant kredittopplysningsbyrå dersom vi tilbyr dere kreditt, samt å validere enhver innehaver av kredittkortkonto eller opplysninger om leveringsadresse.
12. Vi beholder eierskapet av de kjøpte varene helt til dere både har betalt for varene i sin helhet, samt eventuelle andre utestående betalinger tilknyttet eventuelle kontrakter eller avtaler. For å unngå misforståelser beholder vi sikkerheten for ethvert ubetalt kjøp (salgspant). Dette danner et individuelt grunnlag for tvangsfullbyrdelse av gjeld, hvilket gir oss rett til å begjære en avgjørelse fra relevante myndigheter samt tilbakelevering av løsøre.
13. Helt til dere blir eiere av artiklene, er dere forpliktet til å: (i) oppbevare varene adskilt slik at de tydelig kan identifiseres som vår eiendom; (ii) ikke fjerne noen markeringer som forbinder produktet med et varemerke; (iii) holde varene fullstendig forsikret, for sin fulle erstatningsverdi, mot ethvert tap; (iv) ikke selge, overføre, belaste, pantsette eller innvilge noen form for panterett for varene. Dette gjelder for alle varer vi selger til dere og for ethvert beløp dere skylder oss i forbindelse med en levering til dere.
14. I henhold til gjeldende lov vedrørende renter på forsinket betaling og rettslig inkasso, kan vi utøve vår lovbestemte rett til å kreve renter og erstatningsgebyr på alle forfalte fakturaer.
Levering
15. Vi krever en leveringsavgift på alle våre leveringer. Bestillinger som mottas før kl. 14:00 på virkedager, blir vanligvis behandlet samme dag. Bestillinger som gjøres i helger eller på offentlige helligdager, blir vanligvis behandlet påfølgende virkedag. Varer på lager blir vanligvis levert innen tre virkedager etter behandling. Det vil forekomme regionale variasjoner med hensyn til antall leveringsdager, noen store varer, som krever spesiell transport kan også ha avvik på antall leveringsdager. Vanlig leveringssted er på egnet sted i resepsjon eller bedriftsområde i første etasje. Vennligst informer oss på forhånd dersom dere har noen særskilte krav til levering. Dette vil medføre en tilleggsavgift.
16. Vi gjør vårt beste for å levere innen det tidspunktet vi avtaler med dere, men vi er ikke ansvarlige for eventuelle forsinkelser. Vi vil gjøre det som rimelig kan forventes for å varsle dere om eventuelle leveringsforsinkelser og å bekrefte et nytt leveringstidspunkt overfor dere.
17. Dersom varene ikke leveres, eller dersom leveransen er ufullstendig eller skadet, må dere innlevere en klage overfor vår Kundestøtte (se kontaktinformasjon under avsnitt 55 nedenfor) innen 14 dager etter mottak eller forventet levering.
18. Risikoen vil overføres til dere ved levering EXW Incoterms 2010. Etter levering er dere ansvarlige for å beskytte og forsikre varene overfor tap, skade eller ødeleggelse.
Kansellering, retur og feil
19. Dere kan ikke kansellere en innsendt ordre etter at varene er blitt sendt, med mindre dette godkjennes skriftlig av vår autoriserte representant.
20. Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.
21. Vi tilbyr ingen personlig garanti for noen varer som selges til dere. Vennligst se avsnitt 26 og 27 nedenfor angående produsentgaranti.
22. Noen produkter kan returneres under Elkjøps regel om åpent kjøp. Se den siste versjonen av disse reglene på vår nettside. Spesielle regler og begrensninger gjelder for B2B-kjøp.
23. Ved retur av varer, vennligst påse at dere har laget sikkerhetskopi og/eller slettet deres egen data, avhengig av hva situasjonen krever. Vi er ikke ansvarlige for eventuell data som går tapt eller som blir værende igjen på utstyret. Ingen avtale som begrenser denne utelatelsen, er gyldig, uansett årsak. For å unngå enhver tvil, har ingen av våre ansatte myndighet til å påta seg ansvar i forbindelse med tap av data.
24. Vi aksepterer ikke retur av særskilte eller spesialfremstilte varer, forbruksvarer, programvare i åpen pakke, forhåndsnedlastede programvarelisenser eller produkter som dere på forhånd godkjenner at ikke kan kanselleres eller returneres. Disse begrensningene gjelder ikke for produkter med feil eller mangler.
25. Hvis dere skulle være misfornøyde med en eller flere av våre tjenester, ber vi dere om snarest mulig å informere oss om dette skriftlig (i alle tilfeller innen 30 dager etter at tjenesten er levert), og vårt eneste ansvar overfor dere vil være å utføre eventuelle mangelfulle tjenester på nytt.
26. Uten at det berører andre bestemmelser i denne avtalen, vil løsningene som nevnes i dette avsnittet om Retur og feil, være de eneste løsningene som er tilgjengelige for dere vedrørende eventuelle problemstillinger dere skulle oppleve i forbindelse med varene og tjenestene som vi leverer.
Garanti
27. Dere vil kunne dra nytte av produsentens garanti for alle varer vi selger. Vennligst merk at vi selv ikke tilbyr noen garantier når det gjelder varene, og at alle andre garantier og representasjoner, enten det skulle være uttrykkelig formulert eller underforstått, herved er begrenset i størst mulig grad så langt loven tillater det. Kjøpslovens bestemmelser om reklamasjon fravikes i sin helhet.
28. Vi kan være villige til å selge dere en tilleggsgaranti for å utfylle produsentens garanti. Når det gjelder husholdningsapparater og varer som er beregnet for husholdningsbruk, vennligst merk at det å bruke slike produkter til forretningsformål kan føre til bortfall av produsentens garanti.
Produkter ved realisasjonssalg (Outlet-varer)
29. Fra tid til annen kan vi tilby enkelte produkter til nedsatt pris, i tilfeller hvor disse produktene er brukt eller åpnet, har mangler eller skadet emballasje (Outlet-varer). Noen outlet-varer kan også være reparert.
30. Nærmere opplysninger om outlet-varer finnes på relevant nettside. Vi tilbyr ingen garanti når det gjelder korrekt statusbeskrivelse på outlet-varer.
31. Outlet-varer selges “som de er” uten noen garanti fra oss annet enn eventuell gjenværende garanti fra produsenten.
Gaver
32. I enkelte tilfeller tilbyr vi reklamegaver. Vennligst gi oss beskjed dersom dere ikke ønsker å motta disse.
Telefonsamtaler
33. Noen ganger tar vi opp eller overvåker telefonsamtaler med tanke på opplæring og sikkerhet. Ved å kjøpe varer og tjenester fra oss, godkjenner dere herved denne formen for opptak eller overvåkning.
Utsettelse og oppsigelse
34. Vi kan kansellere utestående bestillinger av varer og/eller utsette leveringen av tjenestene, eller avbryte bestillingene umiddelbart (uten noe ansvar overfor dere) dersom noen av følgende hendelser finner sted:
- dere unnlater å betale et beløp innen tidsfristen;
- dere oppgir feilaktig eller villedende informasjon;
- dere er betalingsudyktige;
- dere bryter denne avtalen;
- avbestillingsreglene under en eventuell leasingavtale som dere skulle ha inngått, påberopes av det aktuelle leasingselskapet.
Ansvarsbegrensninger
35. Vi frasier oss ethvert ansvar (og utelukker herved alt ansvar) for enhver form for særskilte-, indirekte- eller følgetap, samt for enhver form for tap av fortjeneste, tap av inntekt, tap av forventet oppsparing, tap eller ødeleggelse av data, tap eller skade av goodwill, forretninger eller omdømme (og i hvert av tilfellene enten det er kategorisert som direkte eller indirekte og uansett hvordan det oppstår, inkludert i forbindelse med kontraktbrudd eller forsømmelse).
36. Uten at det berører avsnitt 35 ovenfor, vil vårt ansvar overfor dere i forbindelse med skade på materiell eiendom som er direkte forårsaket av forsømmelse fra vår side eller fra en av våre ansatte, forhandlere eller underleverandører, begrenses til NOK 1 000 000 for enhver enkelthendelse eller serie hendelser forbundet med hverandre.
37. Vårt maksimale samlede ansvar overfor deg i henhold til denne avtalen skal være begrenset til verdien av varene eller tjenestene som er opphav til kravet.
Force majeure
38. Vi er ikke ansvarlige for leveringsforsinkelser, mangler eller feil på varer eller tjenester dersom dette skyldes forhold utenfor vår rimelige kontroll (“Force majeure”).
Lov
39. Denne avtalen og enhver kontrakt som inngås som en del av den, er underlagt norsk lov, og Oslo tingrett har eksklusiv jurisdiksjon i forbindelse med alle saker (enten det er basert på kontraktsmessige eller ikke-kontraktsmessige rettigheter og forpliktelser).
Avkall
40. Ingen henstand, forsinkelse eller overbærenhet fra noen av partene i forbindelse med håndhevelse av denne avtalens bestemmelser skal berøre eller begrense rettighetene til den aktuelle parten, og ingen avkall i forbindelse med brudd på denne avtalen skal tolkes som avkall ved påfølgende brudd, og ingen rettighet, makt eller rettsmiddel som gis eller forbeholdes noen av delene under denne avtalen, er eksklusiv overfor noen annen rettighet, makt eller rettsmiddel som skulle være tilgjengelig for denne parten, og enhver slik rettighet, makt eller rettsmiddel skal være kumulativ.
Forhold
41. Ingenting i denne avtalen utgjør et joint venture eller et partner- eller firmasamarbeid mellom partene. Bortsett fra når det er uttrykkelig godkjent i henhold til denne avtalen, har ingen av partene myndighet til å påberope seg kreditt, representere eller å utstede myndighet til å inngå avtaler på vegne av den andre parten. Ingen ansatte av kunden skal betraktes som ansatte av oss kun gjennom denne avtalen eller gjennom utførelsen av våre forpliktelser under denne avtalen.
Databeskyttelse
42. Ingenting i denne avtalen utgjør et joint venture eller et partner- eller firmasamarbeid mellom partene. Bortsett fra når det er uttrykkelig godkjent i henhold til denne avtalen, har ingen av partene myndighet til å påberope seg kreditt, representere eller å utstede myndighet til å inngå avtaler på vegne av den andre parten. Ingen ansatte av kunden skal betraktes som ansatte av oss kun gjennom denne avtalen eller gjennom utførelsen av våre forpliktelser under denne avtalen.
Adskilt ugyldighet
43. Til tross for at hele eller deler av en bestemmelse i denne avtalen kan vise seg å være ulovlig eller umulig å håndheve, vil de øvrige bestemmelsene i denne avtalen samt de øvrige delene av den aktuelle bestemmelsen forbli fullt gyldig.
Tredjeparts rettigheter
44. Salgsbetingelsene skal ikke utgjøre grunnlag for rettigheter eller fordeler til noen personer som ikke er en del av dem.
Tildeling av oppdrag eller bortsettelse av drift
45. Dere kan ikke overføre deres rettigheter eller forpliktelser under denne avtalen uten forutgående samtykke fra oss. Ved skriftlig varsel overfor dere kan vi overføre våre rettigheter og forpliktelser til en tredjepart.
46. Vi har rett til å bruke underleverandører til å utføre alle eller noen av våre forpliktelser under avtalen. Vi forblir ansvarlige overfor dere, i samsvar med denne avtalen, for våre underleverandørers handlinger og mangler.
Avtalen som helhet
47. Denne avtalen, sammen med eventuelle kontraktdokumenter som vi sender dere, utgjør hele avtalen mellom partene i forbindelse med det aktuelle emnet. Med unntak av det som måtte fremgå uttrykkelig av denne avtalen, vil den erstatte og ugyldiggjøre alle tidligere avtaler, utsagn, representasjoner, betingelser, forhandlinger og diskusjoner, både muntlige og skriftlige, mellom partene.
48. Hver av partene anerkjenner og er enige i at de, ved å inngå denne avtalen, ikke er avhengige av noe utsagn, representasjon, garanti eller betingelse som er gjort før denne avtalen, bortsett fra i den grad dette skulle være innlemmet i denne avtalen. Hver av partene er enige i at de, ved å inngå denne avtalen, ikke har vært avhengige av (eller er blitt påvirket til å inngå denne avtalen) noen utsagn som er gjort før denne avtalen.
Modifikasjoner
49. Ingen endringer i denne avtalen er gyldige med mindre de godkjennes skriftlig av begge parter gjennom en autorisert representant.
50. Vi forbeholder oss retten til å endre våre Salgsbetingelser fra tid til annen, og dersom dette gjøres, vil vi oppdatere vår nettside. Hver gang dere gjør en bestilling fra vår nettside, vil det anses som at dere aksepterer den seneste versjonen av vilkårene og betingelsene på vår nettside, som vises før bestillingen utføres. Den seneste versjonen av disse Salgsbetingelsene er tilgjengelig på vår offisielle nettside (https://www.elkjop.no/kundeservice/kjopsvilkar-bedriftskunder?context=bedrift).
Varsel
51. Ethvert varsel som er nødvendig i henhold til denne avtalen, må sendes skriftlig og på engelsk, til den mottakende parts adresse, eller eventuell annen adresse som den andre parten er blitt informert om i henhold til avsnitt 50 og leveres personlig, via rekommandert post eller tilsvarende. Med mindre det leveres personlig (slik at det anses som mottatt ved levering), skal det anses som mottatt tre virkedager etter postleggelsesdato.
52. Alle varsler må adresseres til den adressen som fremgår nederst i avsnitt 56 og være merket juridisk rådgiver.
Utførelsestid
53. Vi vil alltid gjøre vårt beste for å sikre at vi leverer innen datoene som avtales med dere, både når det gjelder varer og tjenester. Imidlertid vil ikke tid være første prioritet. Vi vil gjøre alt innenfor rimelighetens grenser for å gi dere beskjed dersom vi av en eller annen grunn anser det som sannsynlig at vi vil bli forsinket i leveringen av varene/tjenestene.
54. Vi er ikke ansvarlige overfor dere i tilfeller hvor vår oppfyllelse av kontrakten forsinkes på grunn av handlinger eller utelatelser som skyldes dere eller deres ansatte, leverandører eller underleverandører.
Opphavsrett
55. Vi (og/eller våre konsesjonsgivere) beholder alle rettigheter, titler og interesser i enhver opphavsrett knyttet til varer, programvare eller tjenester som vi tilbyr dere i forbindelse med denne avtalen. Enhver opphavsrett som oppstår under utførelsen av våre tjenester, skal tilhøre oss og/eller våre konsesjonsgivere.
Kontaktinformasjon
56. Kundestøtte eller kontaktinformasjon:
E-post: bedriftskunde@elkjop.no
Telefonnummer: 21 00 22 01
57. Vår selskapsinformasjon er:
Navn: Elkjøp Norge AS
Organisasjonsnummer: 947 054 600
Kontoradresse: Nydalsveien 12B, 0484 Oslo, Norway
Postadresse: Postboks 4303 Nydalen, 0402 Oslo, Norway
Vilkår for Elkjøp Marketplace
Elkjøp har inngått samarbeid med en rekke Samarbeidspartnere for å kunne tilby deg som bedrift et større utvalg av varer på ett sted og samlet en bedre kjøpsopplevelse. Det kaller vi Elkjøp Marketplace, og det betyr at du kan kjøpe varer fra både Elkjøp og/eller fra en eller flere Samarbeidspartnere.
Én handelsplattform - flere selgere og kjøpsavtaler
Når du kjøper varer på Elkjøp Marketplace fra flere selgere, vil du inngå flere separate kjøpsavtaler – for eksempel én med Elkjøp og én med Samarbeidspartneren.
Hva er en Samarbeidspartner?
Elkjøp har inngått et samarbeid med utvalgte Samarbeidspartnere som selger deres egne varer som selvstendige virksomheter på Elkjøp Marketplace.
Hvordan kan du vite om en vare selges av Elkjøp eller en Samarbeidspartner?
Det vil fremgå tydelig av produktsiden, handlekurven og på ordrebekreftelsen dersom selgeren av en spesifikk vare er en Samarbeidspartner.
Hva betyr det for deg at det er en Samarbeidspartnersom selger varen?
Dette betyr at det er Samarbeidspartneren (og ikke Elkjøp), som du inngår en avtale med, og Samarbeidspartneren alene vil være ansvarlig for avtalens oppfyllelse. Elkjøp vil kun være formidler av avtalen mellom deg og Samarbeidspartneren.
Det betyr at de rettighetene du har som forbruker ihht. Forbrukerkjøpsloven gjøres gjeldende ovenfor Samarbeidspartneren som selger. Du skal derfor alltid kontakte den ansvarlige Samarbeidspartner direkte (og ikke Elkjøp) hvis du for eksempel har spørsmål om bestillingen din, levering eller retur.
Du må i tillegg være oppmerksom på at den ansvarlige Samarbeidspartneren kan ha individuelle vilkår som gjelder i tillegg til disse salgsbetingelsene. De individuelle vilkårene for hver Samarbeidspartner vil fremgå av handlekurven, samt nettsiden.
Hvordan tar du kontakt til en ansvarlig Samarbeidspartner?
Du kan ta kontakt med den ansvarlige Samarbeidspartneren via kontaktskjemaet på "Min Side" på nettsiden. Det gjør du ved å åpne din bestillingshistorikk på "Min Side" og klikke på "Kontakt Samarbeidspartner". Skriv deretter meldingen din og trykk "Send". Du kan også finne kontaktinformasjonen til Samarbeidspartneren på produktsiden eller i ordrebekreftelsen.
Samarbeidspartneren vil svare deg innen to virkedager. Dersom du ikke har mottatt en bekreftelse på din henvendelse fra samarbeidspartneren etter to virkedager, kan du kontakte Elkjøp kundeservice. Elkjøp Kundeservice vil hjelpe deg og tilrettelegge videre dialog med Samarbeidspartneren.