Unngå teknisk krøll i hybridmøtene
Helt eller delvis digitale møter har kommet for å bli, og hybridmøter er blitt en vanlig del av arbeidshverdagen. Hvordan rigge til teknologien for å unngå hakkete lyd, skjermer som fryser og tid brukt på å fikse det tekniske? Les mer om hvordan du kan få hybridmøtene til å gå på skinner.
Hva er et hybridmøte?
Et hybridmøte er et møte der noen deltagere møter opp fysisk og andre digitalt, enten alene eller samlet. Hybridmøter har blitt en viktig møteplass og alternativ til det tradisjonelle fysiske møtet.
Utfordringen med hybridmøtene har historisk vært å forene de som er fysisk samlet og de som er digitalt på en god måte, slik at alle har den samme delaktige følelsen – også de som møter digitalt. Da gjelder det at teknologien spiller på lag.
Det grunnleggende utstyret for et godt hybridmøte
God lyd er alfa omega
Vi kjenner alle til hvor irriterende det er med dårlig lyd i digitale møter. I hybride møter hvor noen deltar fysisk og andre digitalt, blir god lyd ekstra viktig. Høyttaleren og mikrofonen på laptopen er sjeldent de aller beste. Derfor lønner det seg å investere i et oppsett som gjør at man ikke bare ser de på hjemmekontoret godt, men også hører dem. Slik blir alle hørt og kan komme med sine innspill.
Sylskarpt bilde med et godt webkamera
Når lyden er på plass, er videokamera det neste som bør optimaliseres. På hjemmekontoret kan et eksternt kamera gi store fordeler. Ofte kobler vi til en ekstern skjerm til laptopen, og da er det ikke sikkert kamera på laptopen fungerer like godt lenger. Da er det kjekt med et kamera som kan plasseres der du måtte ønske det.
På kontoret er et godt eksternt kamera ekstra nødvendig. Når flere samles i et rom for å delta på et digitalt møte, er det viktig å ha et kamera som dekker alle deltakerne. Da holder det gjerne ikke med kamera som er på laptopen. Med et eksternt kamera som plasseres høyt får du et bilde som dekker hele møterommet. Slik høres og synes alle i møterommet like bra.
Konferansesystem
Hvis du vil gå for en total pakke, så finnes det gode konferansesystem. Det finnes mange faktorer som spiller inn når du skal velge løsninger som passer for deg. Tenk gjennom størrelsen på møterommet, antall personer, lyd og bildekvalitet, hva som skal vises og hvilke videotjenester som skal brukes. Alt dette er viktig spørsmål å stille seg.
Ulike møterom krever ulike skjermer
Skjermene vi selger hos Elkjøp til møterom er ikke som vanlige forbruker TV-er. De er laget for å gjengi videomøter optimalt og for vedvarende bruk. Skjermene har ofte en matt overflate som forhindrer gjenskinn fra sollys og rommets belysning.
Små hybride møterom:
Til de minste møterommene anbefaler vi en 55 tommers skjerm. Da blir det behagelig å se på skjermen, og verken for nært eller fjernt å se på.
Mellomstore hybride møterom:
Går man litt opp i størrelse på møterommet kan det være lurt å legge til en ekstra mikrofon som plasseres nærmere møteromsdeltakerne, for å sikre at lyden blir bra uansett hvor i rommet taleren befinner seg. Det kan lønne seg å gå opp til en 65 tommers skjerm i mellomstore møterom.
Store hybride møterom:
I store møterom kan du med fordel også gå opp til en 75 tommers skjerm eller to skjermer hvis du for eksempel gjennomfører et videomøte på den ene skjermen, men også ønsker å kunne se bildene som strømmes til motparten på den andre skjermen.
Sørg for godt lys på hjemmekontoret
Det er viktig å sørge for god belysning der du har videomøtene på hjemmekontoret. Naturlig lys er det aller beste. Store vindusflater gir jevnt og fint lys, men i Norge er det ofte mørkt og derfor kan det være behov for ekstra lyssetting på møterommet og på hjemmekontoret. Noen gode lamper som sprer lys jevnt i rommet vil hjelpe på lyssettingen. Pass også på å ikke sitte i motlys, det lurer kamera og gjør bildet veldig mørkt.
Stabilt internett
Er det ikke irriterende når det er nettverket som bestemmer hvor du kan sitte hjemme for å jobbe? Jo lenger unna du er routeren, jo mer uskarpt og hakkete blir bildet når du er i et digitalt møte. Heldigvis er denne jobbfrustrasjonen enkelt å ønske. Det finnes noen enkle løsninger som gir deg full nettilgang i hver eneste krok i hjemmet ditt.
Kjøreregler for et godt hybridmøte:
Den som er ansvarlig for møtet booker seg inn på rommet 10 minutter før møtet starter for å teknisk klargjøre for møtet og se til at alt fungerer som det skal til møtestart. Det er sjelden gøy å stresse med dette når møtet er i gang.
Kun en av deltakerne har på lyd og mikrofon (koblet til rommets utstyr).
De som deltar i møtet digitalt, bruker funksjonen for å rekke opp hånden når de vil snakke. Jo flere deltakere i møtet, jo viktigere er det med en møteleder som kan holde styr på hendene.
Skru av lyden når du selv ikke skal snakke, det reduserer bakgrunnsstøy. Spesielt viktig med mange i møtet.
For deg som sitter digitalt gjelder det å ha gode hodetelefoner. Det er spesielt viktig for at møtedeltakerne hører deg godt.
Om det er mange på et dialogbasert hybridmøte, og man tidvis har en mer lyttende rolle, er det lov å skru av kamera av og på alt ettersom hvordan man bidrar inn.
Alle møterom er unike
Ingen møterom er helt like, og vi i Elkjøp Bedrift har et stort sortiment som du ikke finner på nettsidene våre. Det lureste er derfor å ta kontakt med oss, slik at vi kan skreddersy en optimal møteromsløsning for akkurat din bedrift.
Mer info?
Her kan du lese enda flere tips til hva du skal tenke på når du skal velge ny møterom-skjerm.