Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
bilde av mobil og Google Home-høyttaler

Guide: Slik kobler du jobbkalenderen til Google Home

Google Home kan fortelle deg hvordan dagen din ser ut, men den får ikke tilgang til kalenderen din med mindre du har en Google-kalender. Heldigvis fins det løsninger som lar deg koble Google Home til andre kalendere også – hvis du er villig til å gjøre en liten innsats.

Hey Google, hvordan ser kalenderen min ut?

Kobler du Google Home til kalenderen din, kan Google Assistant holde oversikten over aktivitetene dine. Hilser du den «god morgen», forteller den deg om hvordan dagen din ser ut – inkludert alle avtalene dine.

Det er bare en liten hake: foreløpig fungerer dette bare med en privat eller delt Google Calendar. Det betyr at Google Assistant, på nåværende tidspunkt, ikke har automatisk tilgang til G Suite-, Apple- eller Office 365- (dvs. Outlook) kalendere. Som et resultat av dette, er det mange brukere som ikke kan benytte Google Home med kalenderen de bruker på jobben.

Men alt håp er ikke ute. I de fleste tilfeller fins det en løsning på dette, selv om den kan være litt utfordrende. Hvis det blir for komplisert, kan du kan kanskje be en teknologikyndig venn eller familiemedlem om hjelp.

Ulike kalendere – ulike løsninger

Hva du må gjøre for å koble kalenderen din til Google Home, avhenger av typen kalender du bruker og oppsettet på den. Ettersom det er så mange variabler, er det umulig å lage én enkel standardguide for hvordan dette løses. Her gir vi deg eksempler på hvordan du kan gjøre det, og gir deg veiledning på veien.

Nøkkelen for å duplisere jobbkalenderen din til en Google-kalender, er å koble den opp mot din personlige Google-konto, og samtidig sørge for at den automatisk kopierer alle avtaler og aktiviteter i fremtiden.

Bord med kalender, mobil og annet
Bilde av penn og kalender

Kalendere som er importert fra URL-er eller iCal-kalendere støttes ikke, og det samme gjelder kalendere som mangler lese- eller skrivetilgang (f.eks. at du bare kan se om man er opptatt eller ledig). Da vil ikke det å importerer eller dele kalenderen din nødvendigvis være nok, men følger du stegene under kan du få det til å virke.

Vi bruker G Suite, Googles programvare til businessbruk, som eksempel. Hvis kalenderen din benytter G Suite, bør metoden under virke for deg. Det samme gjelder også i stor grad både for iOS- og Office 365-kalendere og andre. Bruker du Office 365, er kanskje Microsoft Flow-verktøy mer relevant for deg enn IFTTT (se under).

Steg 1: bli kjent med IFTTT (If This, Then That)

Tjenesten IFTTT er et nyttig verktøy som kan løse mange utfordringer. Forkortelsen står for «If This, Then That», som betyr at hvis én handling eller hendelse skjer, vil den automatisk utløse en annen. Dette lar deg automatisere aktiviteter som ikke Google Assistant støtter automatisk – som importering av kalenderaktiviteter. Det er nettopp dette vi skal gjøre nå.

IFTTT er gratis og lettvint å lære seg. Du trenger bare å lage en konto i IFTTT-appen eller -nettsiden, før du kan legge til eller lage handlinger, såkalte «applets». Relevante tjenester legger du til på veien. Du kan f.eks. lage en applet som sender deg en e-post hver gang værmeldingen melder snø. Ifthis (det meldes snø), then that (en e-post blir sendt). Lekende lett!

Kalenderen din, eller rettere sagt, kalendrene dine er en av tjenestene du kan koble opp. Nå forstår du kanskje hvor vi skal hen. Vi kommer tilbake til IFTTT straks.

Steg 2: Lag en privat kalender og del den med G Suite-kontoen din

Bruker du en Google-kalender med jobbmailen din, er den sannsynligvis en G Suite-konto. Vanligvis er denne G Suite-kalenderen blokkert fra å bli delt eller sett av kontoer som ikke tilhører firmaet du jobber i. Som et resultat er den derfor ikke tilgjengelig fra din private Google-konto.

For å omgå dette, starter du med å lage en ny kalender i din personlige konto. Denne skal bli en kopi av jobbkalenderen din, og det er denne kalenderen som Google Assistant i realiteten får tilgang til.

Logg inn på din private Google-konto – igjen, ikke G suite-kontoen du bruker til jobb, og åpne kalenderen din. Deretter går du til «Innstillinger», «Legg til kalender» og «Ny kalender». La oss kalle denne nye kalenderen «Jobb» (du kan kalle den hva du vil). Sørg for at du velger riktig tidssone.

Deretter, mens du fortsatt er innstillingsmenyen, velger du din nye kalender. Her kan du velge å dele denne kalenderen med spesifikke personer. Da må du dele den med din jobb G suite-konto, og gi relevante personer tilganger. Du kan måtte logge inn på jobbkalenderen din for å bekrefte dette.

Steg 3: Synk kalenderne med IFTTT

Logg på IFTTT med jobb G Suite-kontoen (jobbmailen din). Du må lage to applets, én som kopierer hendelsene du lager, og en annen som kopierer hendelsene du melder deg på.

Se steg-for-steg-beskrivelsen under.

 Screenshot av IFTTT-appen som viser det første skrittet for synk av kalender
 Screenshot av IFTTT-appen som viser andre skrittet for synk av kalender
 Screenshot av IFTTT-appen som viser tredje skrittet for synk av kalender
 Screenshot av IFTTT-appen som viser fjerde skrittet for synk av kalender

Prosessen er nesten identisk for begge applets: Når du har logget deg på IFTTT, går du til «My applets» og velger «New applet». Da vil det stå «If +this then that». Trykk på den uthevede «+this». Deretter blir du bedt om å velge en tjeneste. Søk etter Google Calendar og velg denne. Du må koble G Suite-kalenderen til din IFTTT-konto.

Neste steg er å velge en utløser eller «trigger». Dette er den eneste store forskjellen mellom de to appletene du lager. Du skal lage en med «New event added»-trigger, og en annen med «You respond to an event invite»-trigger. Velg en av dem, og velg din standardkalender (den du vil kopiere aktiviteter fra) fra nedtrekksmenyen. Deretter klikker du «Create trigger».

Neste meny sier «If this then +that». Trykk på den uthevede «+that», og igjen skal du søke etter Google Calendar-tjenesten. Klikk på denne og velg «Create detailed event».

Her blir du presentert en rekke valg, men egentlig er det ganske enkelt. Under «Which calendar?», starter du med å velge den nye kalenderen du lagde. Det vil si den du kalte «Jobb» (eller det du valgte å kalle den). Deretter fyller du inn de andre feltene: Under «Start time”, klikk «Add ingredient», og velg «Starts». Dette vil kopiere starttidspunktet til den originale aktiviteten. På samme måte velger du «Ends» under «End time» og så videre.

Fullfør ved å klikke «Create action» og så «Finish». Nå har du lagd en applet! For å lage den andre, gjentar du prosessen, men denne gangen bruker du den andre triggeren. (Valgte du «New event added» første gang, velger du nå «You respond to an event invite»).

Når begge appletene er oppe og går, vil alle nye hendelser i G Suite-kalenderen din bli kopiert til din nye kalender kalt «Jobb». Tidligere lagde aktiviteter må imidlertid importeres eller legges til manuelt. Merk at det kan ta flere minutter før en hendelse har blitt kopiert!

Steg 4: Koble kalenderen din til Google Assistant

For å knytte kalenderen din til Google Assistant, åpner du Google Home-appen på telefonen din. Gå til «Konto» (ved å klikke profilsymbolet nederst til høyre). Deretter velger du «Innstillinger», og navigerer til «Tjenester»-fanen.

Under «Kalender» kan du velge dine standardkalendere. Her skal du nå se den du nettopp lagde – den vi kalte «Jobb» – som et alternativ, i tillegg til din standardkalender. Huk av boksen – så er du i mål!

Hvis du også vil lage en aktivitet med Google Home direkte i G Suite-kalenderen, er dette også mulig. Først gjør du «Jobb»-kalenderen til standardkalenderen for oppretting av hendelser i Google Home-appen. Deretter lager du IFTTT-applets for å kopiere dem med de samme verktøyene som beskrevet over.

Lykke til!

Kjøp Google Home hos Elkjøp

Ingen produkter er tilgjenglig

Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (100+)  
  • Liten, stemmestyrt smarthøyttaler
  • Google Assistant med norsk tale
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (100+)  
  • Liten, stemmestyrt smarthøyttaler
  • Google Assistant med norsk tale
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Home mini på kjøpet*
Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (100+)  
  • Stemmestyrt smarthøyttaler
  • Google Assistant med norsk tale
  • Kompatibel med Android/iOS
*Google home mini (grå) på kjøpet dersom du kjøper denne.
  
 
Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (100+)  
  • Stemmestyring og visuell respons
  • 7" LCD-skjerm
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (100+)  
  • Stemmestyring og visuell respons
  • 7" LCD-skjerm
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 
Sammenlign
Vis produkt
På nettlager (50+)  
  • Liten, stemmestyrt smarthøyttaler
  • Google Assistant med norsk tale
  • Kompatibel med Android/iOS
  
 

Les mer om Elkjøps produkter:

Se og les om Elkjøps smarte produkter: