Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
 Åpent kjøp i 50 dager hos Elkjøp

Slik fungerer åpent kjøp hos Elkjøp

Noen ganger er det vanskelig å velge riktig, og derfor får du 50 dagers åpent kjøp hos Elkjøp. Dermed kan du fritt prøve produktene hjemme – og se om de passer for deg.
Elkjøp er More Than Things

Å bli kjent med nye dingser tar gjerne litt tid, og det kan også være vanskelig å se for seg hvordan et produkt passer inn hjemme. Derfor tilbyr Elkjøp åpent kjøp i hele 50 dager – slik at du får tid til å prøve produktet og være sikker på at det passer til deg. Om du for eksempel finner ut at TV-en du kjøpte var for liten, står du fritt til å levere den tilbake og få pengene igjen.

Dette må du gjøre

Må det være noen spesiell grunn til at jeg returnerer produktet?

Nei, du trenger ikke å si noe om hvorfor du ikke vil ha produktet. Det kan hende vi spør deg om grunnen, men da er det i så fall for å kunne hjelpe deg til å velge et annet produkt som kanskje passer deg bedre.

 Finn all info om hvordan du returnerer produktet ditt

Hvordan returnerer jeg et produkt?

Selv om du har åpnet esken og begynt å bruke produktet, kan du levere det tilbake om du ikke er fornøyd – med enkelte unntak. Ta med deg produktet til et av varehusene våre, og du vil få nytt produkt eller pengene tilbake med én gang! Det skal være enkelt å benytte seg av ordningen med åpent kjøp hos Elkjøp. Derfor kan du levere inn produktet hos et hvilket som helst varehus – uansett hvor du har kjøpt det. Du kan også returnere varen via post hvis det passer deg bedre. Om du skal levere tilbake et produkt som du har fått levert hjem, tar du kontakt med kundesenteret for nærmere avtale.

Er det noen krav til det som skal leveres tilbake?

Ja, produktet må være i samme stand som da du kjøpte det. Det betyr at det må være rengjort godt og uten riper eller andre bruksmerker. Det er også viktig at alt tilbehør som fulgte med også returneres med produktet. Det er ikke noe krav om at produktet leveres tilbake i originalemballasjen, men vi setter pris på det dersom du har tatt vare på den.

Hvordan returnerer jeg et produkt?

Må jeg ha med kvitteringen?

Hvis du vil ha pengene tilbake, må du ha med kvitteringen. Om du har fått en gave med byttelapp, kan du også levere produktet tilbake, men da vil du i stedet få en tilgodelapp eller et gavekort som kan brukes i alle Elkjøps varehus.

Hvordan får jeg igjen pengene?

Som regel vil vi overføre pengene tilbake til det kortet varen ble betalt med. Du kan imidlertid også få pengene inn på en annen konto – eller som kontanter dersom det nok kontanter i kassen og beløpet er under 1000 kroner.

Må jeg ha med kvitteringen?

Hvis du vil ha pengene tilbake, må du ha med kvitteringen. Om du har fått en gave med byttelapp, kan du også levere produktet tilbake, men da vil du i stedet få en tilgodelapp eller et gavekort som kan brukes i alle Elkjøps varehus.

Hvordan får jeg igjen pengene?

Som regel vil vi overføre pengene tilbake til det kortet varen ble betalt med. Du kan imidlertid også få pengene inn på en annen konto – eller som kontanter dersom det nok kontanter i kassen og beløpet er under 1000 kroner.

Må jeg ha med kvitteringen?

Begrensninger og unntak

Er det noen begrensninger på hvor mange produkter jeg kan returnere?

I utgangspunktet er det ingen begrensninger på hvor ofte du kan benytte deg av løsningen med åpent kjøp, men returretten kan bortfalle ved gjentakende misbruk.

Hvilke produkter gjelder det ikke for?

Åpent kjøp gjelder for de aller fleste av Elkjøps produkter. Det finnes imidlertid enkelte unntak.

  • Mobiltelefoner
  • Produkter med abonnement
  • Programvare, spill eller film med brutt emballasje
  • Epoq-kjøkken og spesialbestilte kjøkkendeler
  • Hygieneprodukter; tannpleieprodukter, hud- og kroppspleie-produkter, ørepropper / in-ear hodetelefoner og liknende. 

Hvis varen er kjøpt av en partner på Elkjøp Marketplace vil ikke Elkjøps returrett gjelde, og du må ta direkte kontakt med partneren for å avtale retur.

Hvorfor er disse varene unntatt?

Mobiltelefoner er unntatt ordningen fordi det har vært en for stor andel som har misbrukt ordningen. Åpent kjøp er en løsning som skal gjøre det trygt å handle hos oss, men det er ikke meningen at man skal bruke den til å få et nytt produkt med jevne mellomrom. De andre produktene er unntatt fordi det ikke er mulig å selge dem på nytt som B-vare.
Les mer om alle Elkjøps kundefordeler her!