Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
Åpent kjøp i 50 dager hos Elkjøp

Slik fungerer åpent kjøp hos Elkjøp

Noen ganger er det vanskelig å vite om et produkt passer, derfor tilbyr Elkjøp 50 dager Åpent Kjøp. I denne perioden får våre kunder teste produktene, slik at man kan bli trygg på om man gjort et riktig kjøp.

Dersom du ønsker å benytte Åpent Kjøp og returnere et produkt, er det viktig å sette seg inn i hvordan denne kunderettigheten fungerer. De aller fleste av våre produkter kan testes og returneres, med noen spesifikke unntak. Vi stiller dessuten noen krav til tilstanden et produkt må ha ved retur. Dette fordi vi så langt mulig vil bidra til å redusere bruk og kast og kunne rabattere og selge videre returnerte produkter.

 Finn all info om hvordan du returnerer produktet ditt

Unntak og krav til tilstand på returnerte produkter

Dersom du vil benytte deg av Åpent Kjøp, er det viktig at du setter deg inn i følgende:

Produkter unntatt fra Åpent kjøp:

  • Produkter kjøpt med abonnement (pga avtale med tredje part)
  • Programvare, spill eller film med brutt emballasje
  • Epoq-kjøkken og spesialbestilte kjøkkendeler
  • Hygieneprodukter (tannpleieprodukter, hud- og kroppspleieprodukter, barbermaskiner og lignende)
  • Ørepropper / in-ear hodetelefoner
  • Mobiltelefoner
  • Produkter solgt av partnere på Elkjøp Marketplace, omfattes av partnernes returrett. Du må da ta direkte kontakt med forhandleren vi selger varen på vegne av, og avtale retur.

Spesifikke unntak for B2B:

B2B-ordre er ofte store i kvantitet. Vi ønsker at også våre B2B kunder skal kunne teste produktene, men har noen unntak og krav i tillegg til de ordinære nevnt over:

  • For B2B gjelder Åpent Kjøp ordre på inntil fem identiske produkter.
  • For B2B gjelder Åpent Kjøp alle våre standard produkter, unntaket er spesialbestilte produkter og ferdig installerte/konfigurerte produkter.

Åpent kjøp stiller følgende krav til tilstand på en returnert vare:

  • Et produkt som returneres må være i samme stand som da det ble kjøpt. Vi må dessverre avvise produkter som bærer preg av utstrakt bruk eller har synlige skader/riper.
  • Produktet må være rengjort.
  • Vi oppfordrer våre kunder til å ta vare på originalemballasjen.

Spørsmål og svar om Elkjøps Åpent Kjøp garanti

Må jeg oppgi noen spesiell grunn til at jeg returnerer produktet?

Nei, du trenger ikke å forklare hvorfor du ikke vil ha produktet. Det kan likevel hende at vi spør deg, fordi vi ønsker å loggføre begrunnelsen og bruke denne videre i vår opplæring, eller gi råd på en løsning som kanskje passer bedre.

Hvordan returnerer jeg et produkt?

Du kan du levere inn produktet hos hvilket som helst varehus, uansett hvor du har kjøpt det. Der vil du få et nytt produkt eller pengene tilbake. Du kan også returnere varen via post hvis det passer deg bedre. Om du skal levere tilbake et produkt som du har fått levert hjem, tar du kontakt med vårt kundesenter og avtaler.

Du kan returnere produktet selv om du har åpnet esken og testet produktet. Vi setter dog stor pris på om du tar vare på emballasjen og returnerer også den.

Er det noen krav til det som skal leveres tilbake?

Ja, produktet må være i samme stand som da du kjøpte det. Vi aksepterer dessverre ikke retur av produkter med synlige skader som riper eller andre bruksmerker. Det må være grundig rengjort. Alt tilbehør som fulgte produktet, må også returneres. Vi stiller ikke krav til at produktet leveres med originalemballasjen, men oppfordrer til å ta vare på emballasjen og returnere den dersom du har den.

Må jeg ha med kvitteringen?

For å få pengene tilbake, må du kunne vise til kvitteringen. Dersom du har fått en gave med byttelapp, kan du returnere produktet og få en tilgodelapp eller et gavekort. Dette kan brukes i alle Elkjøps varehus.

Hvordan får jeg igjen pengene?

Som hovedregel overfører vi pengene til det kortet varen ble betalt med. Du kan også få pengene inn på en annen konto, eller som kontanter dersom det nok kontanter i kassen og beløpet er under 1000 kroner.

Er det noen begrensninger på hvor mange produkter jeg kan returnere?

I utgangspunktet er det ingen begrensninger på hvor ofte du kan benytte deg av Åpent Kjøp, men returretten kan bortfalle ved det vi anser som misbruk.

Har garantien unntak?

Åpent kjøp gjelder for de aller fleste av Elkjøps produkter, med noen klare unntak: Mobiltelefoner, Produkter med abonnement, Programvare, spill eller film med brutt emballasje, Epoq-kjøkken og spesialbestilte kjøkkendeler, Hygieneprodukter (tannpleieprodukter, hud- og kroppspleieprodukter, barbermaskiner og lignende) og Ørepropper / in-ear hodetelefoner.

Hvis varen er kjøpt av en partner på Elkjøp Marketplace, bortfaller også returretten. Du må da ta direkte kontakt med partneren som vi selger varen for, og avtale eventuell retur.

Hvorfor er disse varene unntatt?

Mobiltelefoner er unntatt fordi det har vært en for stor andel som har misbrukt ordningen. Åpent kjøp er en løsning som skal gjøre det trygt å handle hos oss, men det er ikke meningen at man skal bruke den til å få et nytt produkt med jevne mellomrom. De andre produktene er unntatt fordi det ikke er mulig å videreselge dem.

Les mer om alle Elkjøps kundefordeler her!