Gamingens historie - et dypdykk i hvordan det startet
Gaming har vært en del av samfunnet i årevis, og det er virkelig noe å feire. I denne artikkelen ser vi nærmere på noen høydepunkter fra gamingens historie.
Round 1
Gaming slik vi kjenner den i dag hadde sin spede begynnelse i 1981, da Game & Watch ble introdusert i Norden. Ball var den første versjonen du kunne kjøpe, men i senere tid kunne du til og med kjøpe klassikere som Donkey Kong, og Mikke Mus ble også introdusert. Rundt samme tid kom også Atari 2600, og der kunne du spille både Pacman, Pitfall og... E.T. Eller du kunne i alle fall prøve.
Round 2
I 1986 ble Nintendo 8-bit eller NES (Nintendo Entertainment System) introdusert i Norden. Med revolusjonerende 8-bitsteknolgi og et ikonisk kontrollerdesign ble den en suksess. Det mest populære spillet fra denne æraen er nok Super Mario Bros. og Duck Hunt med flere.
En krig brøt ut mellom Nintendo og Sega, og kampen om å ha den beste maskoten var i gang. Nintendo med deres Super Mario og Sega med Alex Kidd. Super Mario ble en storfavoritt og har spilt en viktig rolle i gamingverden i alle disse årene. I siste halvdelen av 80-tallet kom klassikere som The Legend of Zelda og Mega Man ut.
Round 3
Sent på 80-tallet kom 16-bit på markedet - og flere banebrytende konsoller. Sega Mega Drive ble umiddelbart en stor suksess når det kom ut med Altered Beast. I 1991 tok det mye mer ikoniske Sonic The Hedgehog dets plass. Super Nintendo (bedre kjent som SNES) var Nintendos svar, og også den traff perfekt og ble en enda større suksess for Nintendo - såpass stor at Nintendo ikke klarte å utvikle nye konsoller raskt nok. Super Mario World ble sluppet med konsollene i Europa og i USA.
Tidlig på 90-tallet ble Street Fighter II - The World Warrior introdusert, verdens beste spill ifølge mange fans. Det var en ny og revolusjonerende måte å spille fightere på. Spillet er kjent som den fighteren som populariserte kompetitiv gaming med to spillere - med så bra spillmekanikk at spillutviklere fortsatt går tilbake til det i den dag i dag.
Round 4
Tidlig til midten på 90-tallet så vi introduksjonen av flere PC-spill, hvorav Wolfenstein 3D og Doom er blant de viktigste titlene. The Secret of Monkey Island ble sluppet i 1990. Doom kom ut i 1993, og introduserte «3D». Det var riktignok ikke den samme typen 3D som vi er bortskjemt med i dag. Klassikeren Day of the Tentacles kom ut samme år, og ble raskt en kultklassiker.
PlayStation kom på banen i september 1995 her i Norden med PlayStation 1, og Crash Bandicoot tok markedet med storm året etter. Et par år senere ble Nintendo 64 med 64-bits arkitektur introdusert, mens andre konsoller på markedet på den tiden kun hadde 32-bits. Ekte 3D var nå den nye standarden takket være Nintendo 64. Klassikere som Goldeneye og Super Smash Brothers, samt Super Mario 64, Zelda Ocarina of Time med flere ble i utgangspunktet gitt ut til N64.
Moderne tid
Sent 90-tall markerer begynnelsen på moderne PC-gaming. Spill som Half-Life, Counter-Strike, Warcraft 3, StarCraft, Diablo og Dota ble til. Kompetitiv gaming blir en ting, og å dra på LAN blir en del av kulturet - mye takket være DreamHack.
Den beste måten å spille retrospill i dag
For den absolutt beste opplevelsen trenger du den originale konsollen og en tidsriktig CRT TV. Lyden, følelsen - det finnes ikke noe som kan slå det. Det er kanskje vanskelig å få tak i disse tingene i dag, men heldigvis finnes det moderne alternativer. NES mini, C64 og Commodore VIC 20 er perfekte alternativer som fungerer sammen med moderne TV-apparater.
Xbox All Access er tilgjengelig for en lav månedlig kostnad, og du får muligheten til å spille hundrevis av klassiske spill uten at det koster noe ekstra. Det finnes også portede varianter av mest klassiske spillene for de fleste moderne konsoller.