Hopp over navigasjonen
  • Gigahertz, VRAM og turbo boost – hvor mange frames får du egentlig?

    Det er ikke lett å finne den perfekte gaming-PCen. Det er en jungel der ute med spesifikasjoner og forkortelser, mer enn nok til å gi en hodepine. Til syvende og sist handler det om rammene. Hvor mange bilder per sekund (FPS) du får tilsvarer hvor strømlinjet opplevelse du får. Det er ikke morsomt når spillet lagger, eller når du spiller med så lav oppløsning at en stein og et ansikt ser likt ut, men hvordan finner du ut om gaming-PCen du ser på er god nok før du kjøper den?

    For å hjelpe deg med dette har vi samarbeidet med UL lab, som benchmarker alle våre PCer, slik at du enklere vet hva du kan forvente, slik at du kan ta en avgjørelse du føler deg trygg på. Målet med det hele er å la deg se den FPS-en du kan forvente å få i ditt favorittspill(type), innstillingene og oppløsningene du gjerne vil spille på, samt med og uten teknologiske funksjoner som Ray Tracing.

    På denne siden vil gi gå gjennom hvordan vi benchmarker, noe som gir deg innsikt i hva vi gjør og hvordan vi gir poeng for å komme til FPS-resultater og nivåene på våre spillprodukter.

    Laptops at the UL headquarters

    Basisen av testene

    Når datamaskinene ankommer UL-laboratoriet, blir de pakket ut og koblet opp til internett. Alle Windows-oppdateringer og de nyeste grafikkdriverene er installert. Alt annet forblir urørt, slik at opplevelsen matcher det du vil oppleve etter unboxing og oppsett av enheten.

    Hvis du vil se de fine detaljene, kan du se alle våres innstillinger per spill her.

    Hvordan vi fant ut hvor mange frames du får

    Når et nytt spill lanseres, vil UL lage en modell for det spesifikke spillet som tar hensyn til forskjellige GPU- og CPU-modeller. Dette gjøres per innstilling og oppløsning, med og uten teknologifunksjoner som Ray Tracing. Alle våre systemer går gjennom omfattende testing, blant annet 3DMark Time Spy-testen. Spillmodellen brukes deretter til å ekstrapolere FPS-resultatene fra hvert systems Time Spy-poengsum, slik at vi med veldig god presisjon kan forutsi hvor mange bilder per sekund et system vil oppnå, basert på selve Time Spy-vurderingen.

    Hexagons med FPS-resultater

    Resultatene valideres ved omfattende individuelle tester når modellen produseres, gjennom en rekke systemer med forskjellig CPU og GPU som vi sender til UL. Nøyaktigheten er innenfor 98%, og vi runder også ned prestasjonene slik at vi ikke lover mer enn prestasjonen holder. Vi vil heller underselge og overlevere enn omvendt.

    Dersom oppdateringer gjøres til et spill som påvirker forventet prestasjon er spillmodellen oppdatert og igjen validert med de ulike systemene UL har mottatt for testing. Vi oppdaterer så testmateriale for alle produkter for dette spillet. En stor fordel med denne måten å teste på er at dette lar oss oppdatere produkene våres for nye spill, og retroaktivt vise deg hva slags prestasjon du kan forvente av nye titler, uker eller måneder etter de ble sendt for testing.

    Når du bare vil ha det gøy - Level-systemet

    Hvor mange FPS er egentlig nok for å oppnå en god opplevelse? Det er definitivt fordeler med å ha flere FPS – spesielt i konkurranseskytespill – vil de fleste av oss bare vite at produktet vi ser på fungerer til det vi trenger det til.

    For å gjøre det lett å forstå har vi utviklet Level-systemet. Hvert nivå garanterer at du får en god opplevelse, og du kan dermed selv avgjøre hva slags kvalitet og opplevelse du ønsker å ha denne opplevelsen i. Disse nivåene er:

    Level - Hexagon

    Level 1: Når minimum 60 FPS med medium innstillinger i FHD (1080p) oppløsning

    Level 2: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i FHD (1080p) oppløsning

    Level 3: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i QHD (1440p) oppløsning

    Level 4: Når minimum 60 FPS med medium innstillinger i 4K (2160p) oppløsning

    Level 5: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i 4K (2160p) oppløsning

    Et høyere nivå vil gi deg en bedre grafisk opplevelse, men formålet med alle nivåene er at du vil få en god opplevelse uten lagging.

    Spill er vidt forskjellige med hensyn til hvor krevende de er for ditt system, så vi har delt de opp i ulike segmenter. I hvert segment viser vi noen spilltitler som er like krevende for den spilltypen, slik at vi vet at du får den opplevelsen vi annonserer per nivå.

    Eksempel på Levels for forskjellige systemer:

    Produkttype

    CPU

    GPU

    Time Spy Overall

    TS Graphics

    TS Physics

    Lett krevende spill

    Medium krevende spill

    Tungt krevende spill

    Laptop

    Celeron N4020

    UHD Graphics 600

    142

    109

    627

    No level

    No level

    No level

    Laptop

    i5-1135G7

    Iris(R) Xe

    977

    875

    2927

    Level 1

    No level

    No level

    All-in-one desktop

    i5-11400T

    UHD Graphics 730

    594

    513

    5987

    Level 1

    No level

    No level

    Laptop

    Ryzen 5 5500U

    Radeon Graphics

    846

    743

    4138

    Level 1

    No level

    No level

    Gaming Laptop

    Ryzen 5 5600H

    RTX 3050

    4962

    4729

    6898

    Level 5

    Level 2

    No level

    Gaming Laptop

    Ryzen 7 5800H

    Radeon RX 6700M

    9506

    9538

    9350

    Level 5

    Level 3

    Level 1

    Gaming Desktop

    I9-11900K

    RTX 3090

    17305

    18769

    12003

    Level 5

    Level 5

    Level 4