Hopp over navigasjonen
B2B - Indoor climate - Woman working at an office surrounded by plants

Få et bedre inneklima på arbeidsplassen

Visste du at et sunt inneklima kan øke produktiviteten på arbeidsplassen? Uansett hvilken bransje du jobber i, bør luftkvalitet og inneklima alltid stå på agendaen. Her er fire tips til hvordan smarte valg og produkter kan sikre allergenfri luft og det beste inneklimaet for dine ansatte.

Studier har vist at ventilasjon, luftkvalitet og termiske forhold er viktig både for helse, trivsel, arbeidsevne og læring. Et dårlig inneklima kan bidra til sykdom og plager hos mange mennesker, både sårbare med astma og allergier, men også friske. For høy og for lav temperatur vil rett og slett redusere konsentrasjon og arbeidsevne. Lufttemperaturen bør ikke overstige 22 °C i oppvarmingssesongen. Selv en liten økning over dette har negativ effekt på arbeidskapasiteten. 

Kilde: Inneklima og luftkvalitet på arbeidsplassen (arbeidstilsynet.no) 

Airthings Wave Plus på en vegg i en kontorlandskap

1. Mål luftkvaliteten

Å vite hva luften inneholder, er det første viktige steget for å optimalisere inneklimaet og forebygge sykdom blant de ansatte. Dette kan du bare oppnå ved å måle luftkvaliteten over tid for å finne ut av hvilke problemer som må tas tak i. 

Med Airthings for Business får du en oversikt over luftkvaliteten på arbeidsplassen og detaljert informasjon om temperatur, luftfuktighet, lufttrykk og radon.  

Sjekk ut Airthings
B2B - Indoor climate - Air purifier

2. Invester i en luftrenser

Dette er kanskje den beste og enkleste investeringen du kan gjøre for å få godt inneklima på arbeidsplassen. En effektiv luftrenser reduserer mengden pollen i luften og kan fjerne opptil 99,9 prosent av alle virus og bakterier. Det er også en prisgunstig investering som kan bidra til en rekke positive ringvirkninger for bedriften:  
 

  • Mer effektivt arbeid. Arbeidsplasser med sunt inneklima opplever ofte økt kapasitet og produktivitet. 

  • Tilfredse ansatte. God luftkvalitet er noe ansatte verdsetter og forventer på arbeidsplassen. 

  • Mindre sykefravær. Ren luft er viktig for helse og velvære. 

  • Et godt miljø for kollegaer med allergi. En luftrenser reduserer mengden støv og pollen i luften.  

Finn en luftrenser
B2B - Indoor climate - Air humidifier in a living room

3. Sørg for gunstig luftfuktighet

En av tingene som avgjør om vi har god eller dårlig luftkvalitet, er luftfuktighet. Luften bør hverken være for tørr eller for fuktig. Hvis luften er for fuktig, er det større sjanse for at vi svetter og føler oss trøtte. Lav luftfuktighet derimot, kan gjøre at luften føles kaldere enn den er, noe som kan føre til ubehag og tørrhet. Begge deler kan påvirke produktiviteten på arbeidsplassen.  
 
Normal luftfuktighet bør ligge mellom 40-60 %. På vinterstid bør man være forsiktig med luftfuktighet over 35-40 % på grunn av kondensrisiko og fuktskader.  
 

Hvordan holde luftfuktigheten på et normalt nivå?  

  • Mål luftfuktigheten. Med Airthings for Business får du en oversikt over luftkvaliteten på arbeidsplassen og detaljert informasjon om temperaturer, luftfuktighet, lufttrykk og radon. 

  • Er luften for tørr? Bruk en luftfukter. En luftfukter produserer damp som absorberes av luften, slik at luftfuktigheten øker. Alt du trenger å gjøre, er å fylle vann på luftfukteren og starte den. Hvilken modell du bør velge avhenger av størrelsen på lokalet ditt. Du finner en størrelsesanbefaling på hvert enkelt produkt.   

  • For fuktig luft? Bruk en luftavfukter. Hvis luftfuktigheten er høy, danner dette grobunn for uønskede mikroorganismer som sopp, mugg, midd og bakterier. En luftavfukter gjør det enklere å holde luftfuktigheten på et gunstig nivå. 

woman wearing a noise cancelling headset to focus while people are talking

4. Hold støyen ute for bedre konsentrasjon

Visste du at det er mer enn bare luftkvalitet som påvirker et godt inneklima? Også støy, og særlig lavfrekvent, eksempel fra ventilasjonsanlegg, kan føre til trøtthet og hodepine. Jobber du i åpent kontorlandskap? Da kan du kanskje kjenne deg igjen i at distraksjoner og mindre ro når du skal konsentrere deg kan være frustrerende. Du kan kanskje ikke be om et lukket kontor, men med et par støyreduserende hodetelefoner kommer du langt. Teknologien gjør at du kan konsentrere deg bedre og jobbe uten å bli forstyrret.  

Se tips her

PS...

Visste du at mangelfull eller dårlig belysning kan gi en del av de samme symptomene som er knyttet til dårlig inneklima? Dårlig lys kan også gi såre øyne, hodepine og trøtthet. Vil du lese mer? Sjekk ut Arbeidstilsynets anbefalinger: Belysning (arbeidstilsynet.no)

Les mer om inneklima: