
Hvorfor publiserer vi miljøparametere?
Vårt største fotavtrykk kommer fra produktene vi selger. Produktene og tjenestene vi tilbyr er det området vi kan gjøre den største forskjellen på. Mange forbrukere synes kanskje at det er vanskelig å velge bærekraftig. I Elkjøp ønsker vi å gjøre det lettere å se hvordan produktene våre er produsert og hva slags miljø- og klimapåvirkning de har.

Enklere for kundene å gjøre bærekraftige valg
Vi ønsker å gjøre det enklere for våre kunder å ta mer bærekraftige valg, samtidig som de får benytte fantastisk, ny teknologi. Dette inkluderer å redusere effekten av (nye) produkter og veilede våre kunder mot å velge mer energieffektive, holdbare produkter, samtidig som det bidrar til å forlenge levetiden til våre kunders produkter gjennom informasjon om reservedeler og reparasjoner.
Som en del av vår reise for å nå våre Green Deal-ambisjoner, har vi identifisert fire ulike miljøparametere. Parameterne er utviklet gjennom innsikt og tett dialog med våre leverandører.
Miljøparametere
Det finnes ingen standardisert metodikk for å kommunisere miljøparametere i dag. Vi vet at dette vil utvikle seg – men vi er villige til å ta de første stegene. Vi vil fortsette å utfordre våre leverandører til å redusere deres miljøfotavtrykk og forlenge levetiden til produktene de produserer.
For når mange kunder gjør litt grønnere valg, gjør vi alle en stor forskjell.

Ecovadis
Vi har innledet et samarbeid med Ecovadis for å sette standarder og overvåke miljø- og arbeidsforhold med våre leverandører.
Ecovadis er en av verdens mest pålitelige leverandører av bedriftsvurderinger for bærekraft og hjelper selskaper i alle størrelser og bransjer med å måle og utarbeide forbedringer. En vurderingsmodell måler syv ledelsesindikatorer på tvers av 21 bærekraftskriterier innen fire temaer: miljø, arbeidskraft og menneskerettigheter, etikk og bærekraftige anskaffelser. Hver leverandør mottar et online spørreskjema tilpasset bransjen, driftsland og størrelse.
Vurderingen vurderer selskapets egen dokumentasjon, tredjeparts input som etiketter og sertifiseringer, og en kunstig intelligensdrevet motor som overvåker eksterne nyheter, overvåkningslister og databaser. Ecovadis analyserer disse og resultatene publiseres i et målkort.

Tilgjengelighet på reservedeler
Vårt arbeid er ikke ferdig når en kunde forlater butikken. Da starter nemlig oppgaven med å sikre at kunden får mest mulig ut av produktene i lang tid fremover.
Vi ønsker å gjøre det enkelt og lønnsomt å oppgradere og reparere elektronikk. Vi kan ikke gjøre det alene. Vår visjon er at 100 prosent av hvitevarer og elektronikk skal kunne repareres, og vi oppfordrer derfor alle leverandører og hele bransjen til å designe produkter som kan fikses og brukes om og om igjen.
Vi har derfor bedt om informasjon fra våre leverandører om hvor mange år reservedelen fra et produkt er tilgjengelig etter at produktet ikke lenger produseres.

Forventet levetid
Produktet vi tilbyr er det området vi kan gjøre den største forskjellen på. Vi har som mål å utfordre våre leverandører til å redusere deres miljøfotavtrykk og forlenge levetiden til produktene de produserer.
Det finnes ingen standardisert metode for å måle forventet levetid på produkter i dag og derfor er dette basert på hver leverandørs individuelle beregningsmetode.
Vi har bedt om en forklaring på hvordan hver leverandør har estimert forventet levetid på produktet, som ligger vedlagt under «dokumentasjon»-mappen på produktsiden.
Tredjeparts miljøgodkjenning

Ecovadis - Slik følger Elkjøp opp leverandørene
Som første elektrokjede i Norge, har Elkjøp inngått et samarbeid med det internasjonale sertifiseringsselskapet EcoVadis, som følger opp våre leverandørers arbeid med miljø, etikk og sosialt ansvar. Se resultatene her.