Hopp over navigasjonen

Ambisiøs strategi og konkrete tiltak

Bærekraft er en sentral del av Elkjøps totale forretningsstrategi, hvor vi hver dag jobber mot overgangen til en sirkulær økonomi. Innen 2028 er målet at 10% av vår omsetning kommer fra salg av brukte produkter og sirkulære tjenester som forlenger produktenes levetid. Digitaliseringen av Norge kommer med en pris, og E-avfall er et raskt voksende miljøproblem. 

Som markedsleder har vi et stort ansvar, og det tar vi på alvor gjennom å gjøre det enklere for folk å ta vare på elektronikken sin. Hvert år reparerer vi ca. 240.000 produkter, samler inn rundt 16.000 tonn E-avfall og tilbyr millioner av reservedeler på nett. Vi er helt klart en del av et stort problem, men vi jobber hardt for å også være en del av løsningen.

Fire elementer av bærekraft; Reduserere, resirkulere, reparere og gjenbruke
Bilde av Administrerende direktør på Elkjøp Norge, Linda Frid Andresen

"Norge er langt fremme i digitaliseringen, og det skal vi være stolte av. Samtidig skal vi være bevisste på at det følger noen utfordringer med. Løpende innovasjon gjør at mange produkter blir byttet ut lenge før levetiden er ute, og den raske utviklingen hindrer enkelte grupper fra å delta fult ut i samfunnet fordi de mangler digitale verktøy eller kompetanse. Dette er utfordringer vi i Elkjøp skal bidra til å belyse og bekjempe.

Elkjøp har en ambisiøs strategi, med klare føringer når det kommer til bærekraft. Vi skal gjøre det enkelt å ta informerte valg når du trenger noe nytt og fremme produkter med minst mulig energibehov. Vi skal kutte utslipp fra egen drift og transport, og vi skal utfordre leverandørene våre til å forlenge levetiden på varene de lager. Samtidig skal så mye som mulig av det som ikke kan gjenbrukes eller repareres, resirkuleres."

Linda Frid Andresen, Adm. direktør