Hopp over navigasjonen

4 tips for å løse de vanligste problemene på møterommet

Ikke la teknisk krøll stå i veien for produktivt samarbeid på jobben. Følg disse fire rådene for å sikre en effektiv og smertefri gjennomføring av ditt neste møte.

Scener fra møte

Hører du meg nå? Hmm … Nå da?

Vi hører deg, men ser deg ikke!

Jeg får ikke koblet opp skjermen, har vi en overgangskabel?

 Om du har deltatt på jobbmøter de siste årene, kjenner du deg garantert igjen i utsagnene over. Det å organisere møter kan være utfordrende, og det er spesielt irriterende når tekniske problemer spiser verdifulle minutter fra møtetiden. 

Elkjøp-mann

Når alt funker, derimot:

– Et velutstyrt møterom med pålitelig teknologi og sømløs tilkobling fremmer produktivt samarbeid, som igjen fører til bedre resultater, sier assisterende salgssjef for B2B Tech i Elkjøp, Brian Aravinth. Ikke trenger det å være vanskelig å lykkes heller, mener han.
– Velg brukervennlig teknologi som matcher møterommet, sikre at alle tilkoblinger funker, og planlegg møtet godt, så er mye gjort.

1. Velg brukervennlig utstyr

  • Sammenlign ulike alternativer. Undersøk og sammenlign ulike skjermer, lydsystemer og videokonferansemuligheter – og ta spesielt hensyn til hvordan disse «snakker» sammen.
  • Velg brukervennlige grensesnitt. Utstyret skal være så enkelt i bruk at hvem som helst skal kunne benytte det uten altfor mye opplæring. Gå for utstyr med intuitive kontroller og lettfattelig grensesnitt for å minimere forvirring og problemer.
  • Vurder skalerbarhet. Du skal selvsagt velge produkter som passer størrelsen på bedriften din (og møtene dere arrangerer) her og nå, men det kan være lurt å investere i utstyr som også kan skaleres opp. Da trenger ikke bedriften starte på nytt om behovet endrer seg i fremtiden.

Tips! Ikke overdriv med masse justeringsmuligheter og fancy produkter. Et godt råd er faktisk å unngå å legge opp til at ansatte eller gjester selv kan endre på kabler eller oppsett.

Videokonferanse-utstyr

Mer videokonferanse-utstyr
     
     
     
     
     
     
     
Meeting room with two screens
2. Husk at teknologien må matche rommet
  • Skjermstørrelse og oppløsning. Vurder størrelsen på møterommet og velg en skjerm som er enkel å se uansett hvor i møterommet man sitter. Vurder faktorer som synsvinkler, lysstyrke og oppløsning for å forbedre den visuelle opplevelsen for møtedeltakerne.
  • Lyd og akustikk. Vurder akustikken i rommet og velg lydutstyr deretter. Høyttalere og mikrofoner bør plasseres på en måte som sikrer klar og balansert lydfordeling i hele rommet.
  • Samarbeidsverktøy og tilkobling. Utstyr rommet med verktøy som tillater enkel tilkobling til bærbare datamaskiner, smarttelefoner eller andre enheter for deling av presentasjoner, dokumenter og videoer.
  • Bord og stoler. Plasser møblene på en måte som maksimerer skjermens synlighet, og som gjør det enkelt for møtedeltakerne å kommunisere med hverandre. Sørg for at kabler og strømuttak er lett tilgjengelige uansett hvor man sitter.

Infoskjermer

Flere infoskjermer
     
     
     
     
     
     
     
Kabler
3. Sikre at alle tilkoblinger fungerer
  • Test før møtet! Sjekk at alt utstyret, inkludert skjermer, lydenheter og videokonferansesystem funker – aller helst før hvert møte. Er alle nødvendige kabler og tilkoblinger på plass? Slik ting har nemlig en tendens til å gå på utlån mellom ulike møterom.
  • Sørg for å ha en backup-løsning. Ha alternative løsninger tilgjengelig i tilfelle det oppstår uventede tilkoblingsproblemer. Dette kan være ekstra kabler, adaptere og mobile hotspots.
  • Vedlikehold og oppdateringer. Om du sørger for regelmessig vedlikehold og oppdateringer av møteromsutstyret, forhindrer du potensielle problemer før de oppstår.

Kabler og tilbehør

Flere kabler og tilbehør
     
     
     
     
     
     
     
4. Ikke glem de digitale deltakerne
  • Kvalitetsløsninger for videokonferanser. Invester i pålitelig programvare og maskinvare for videokonferanser for å sikre god kommunikasjon med eksterne deltakere. Webkameraer, mikrofoner og høyttalere av god kvalitet vil forbedre opplevelsen – for både digitale og fysiske deltakere.
  • Del møtemateriell på forhånd. Bruk samarbeidsplattformer eller prosjektstyringsverktøy for å dele møteagendaer, presentasjoner og andre dokumenter på forhånd. Dette gjør det enklere for digitale deltakere å bidra underveis.

Tips! Det er alltid en god idé å etablere noen retningslinjer som alle deltakerne kan følge under digitale møter. Oppmuntre alle til å snakke tydelig, mute seg selv når de ikke snakker, og bruke chattefunksjoner for spørsmål eller kommentarer underveis.

Høyttalertelefoner

Flere høyttalertelefoner
     
     
     
     
     
     
     
Elkjøp bedriftsavdeling

Behovet for elektronikk og utstyr melder seg ganske fort i de fleste virksomheter – uansett om du har startet en liten bedrift eller driver et større selskap. Etter hvert som bedriften din vokser, kan vi stille med hele bredden av profesjonelle produkter, smarte tjenester og selvsagt gode råd. Da kan du konsentrere deg om det som virkelig betyr noe – nemlig arbeidshverdagen din.

Elkjøps bedriftsavdeling finner du på nettet eller hos din nærmeste Elkjøp-butikk.