Hopp over navigasjonen

Gigahertz, VRAM og turbo boost – hvor mange frames får du egentlig?

Det er ikke lett å finne den perfekte gaming-PCen. Det er en jungel der ute med spesifikasjoner og forkortelser, mer enn nok til å gi en hodepine. Til syvende og sist handler det om rammene. Hvor mange bilder per sekund (FPS) du får tilsvarer hvor strømlinjet opplevelse du får. Det er ikke morsomt når spillet lagger, eller når du spiller med så lav oppløsning at en stein og et ansikt ser likt ut, men hvordan finner du ut om gaming-PCen du ser på er god nok før du kjøper den?

For å hjelpe deg med dette har vi samarbeidet med UL lab, som benchmarker alle våre PCer, slik at du enklere vet hva du kan forvente, slik at du kan ta en avgjørelse du føler deg trygg på. Målet med det hele er å la deg se den FPS-en du kan forvente å få i ditt favorittspill(type), innstillingene og oppløsningene du gjerne vil spille på, samt med og uten teknologiske funksjoner som Ray Tracing.

På denne siden vil gi gå gjennom hvordan vi benchmarker, noe som gir deg innsikt i hva vi gjør og hvordan vi gir poeng for å komme til FPS-resultater og nivåene på våre spillprodukter.

Laptops at the UL headquarters

Basisen av testene

Når datamaskinene ankommer UL-laboratoriet, blir de pakket ut og koblet opp til internett. Alle Windows-oppdateringer og de nyeste grafikkdriverene er installert. Alt annet forblir urørt, slik at opplevelsen matcher det du vil oppleve etter unboxing og oppsett av enheten.

Hvis du vil se de fine detaljene, kan du se alle våres innstillinger per spill her.

Hvordan vi fant ut hvor mange frames du får

Når et nytt spill lanseres, vil UL lage en modell for det spesifikke spillet som tar hensyn til forskjellige GPU- og CPU-modeller. Dette gjøres per innstilling og oppløsning, med og uten teknologifunksjoner som Ray Tracing. Alle våre systemer går gjennom omfattende testing, blant annet 3DMark Time Spy-testen. Spillmodellen brukes deretter til å ekstrapolere FPS-resultatene fra hvert systems Time Spy-poengsum, slik at vi med veldig god presisjon kan forutsi hvor mange bilder per sekund et system vil oppnå, basert på selve Time Spy-vurderingen.

Hexagons med FPS-resultater

Resultatene valideres ved omfattende individuelle tester når modellen produseres, gjennom en rekke systemer med forskjellig CPU og GPU som vi sender til UL. Nøyaktigheten er innenfor 98%, og vi runder også ned prestasjonene slik at vi ikke lover mer enn prestasjonen holder. Vi vil heller underselge og overlevere enn omvendt.

Dersom oppdateringer gjøres til et spill som påvirker forventet prestasjon er spillmodellen oppdatert og igjen validert med de ulike systemene UL har mottatt for testing. Vi oppdaterer så testmateriale for alle produkter for dette spillet. En stor fordel med denne måten å teste på er at dette lar oss oppdatere produkene våres for nye spill, og retroaktivt vise deg hva slags prestasjon du kan forvente av nye titler, uker eller måneder etter de ble sendt for testing.

Når du bare vil ha det gøy - Level-systemet

Hvor mange FPS er egentlig nok for å oppnå en god opplevelse? Det er definitivt fordeler med å ha flere FPS – spesielt i konkurranseskytespill – vil de fleste av oss bare vite at produktet vi ser på fungerer til det vi trenger det til.

For å gjøre det lett å forstå har vi utviklet Level-systemet. Hvert nivå garanterer at du får en god opplevelse, og du kan dermed selv avgjøre hva slags kvalitet og opplevelse du ønsker å ha denne opplevelsen i. Disse nivåene er:

Level - Hexagon

Level 1: Når minimum 60 FPS med medium innstillinger i FHD (1080p) oppløsning

Level 2: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i FHD (1080p) oppløsning

Level 3: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i QHD (1440p) oppløsning

Level 4: Når minimum 60 FPS med medium innstillinger i 4K (2160p) oppløsning

Level 5: Når minimum 60 FPS med de høyeste innstillinger i 4K (2160p) oppløsning

Et høyere nivå vil gi deg en bedre grafisk opplevelse, men formålet med alle nivåene er at du vil få en god opplevelse uten lagging.

Spill er vidt forskjellige med hensyn til hvor krevende de er for ditt system, så vi har delt de opp i ulike segmenter. I hvert segment viser vi noen spilltitler som er like krevende for den spilltypen, slik at vi vet at du får den opplevelsen vi annonserer per nivå.

Eksempel på Levels for forskjellige systemer:

Produkttype

CPU

GPU

Time Spy Overall

TS Graphics

TS Physics

Lett krevende spill

Medium krevende spill

Tungt krevende spill

Laptop

Celeron N4020

UHD Graphics 600

142

109

627

No level

No level

No level

Laptop

i5-1135G7

Iris(R) Xe

977

875

2927

Level 1

No level

No level

All-in-one desktop

i5-11400T

UHD Graphics 730

594

513

5987

Level 1

No level

No level

Laptop

Ryzen 5 5500U

Radeon Graphics

846

743

4138

Level 1

No level

No level

Gaming Laptop

Ryzen 5 5600H

RTX 3050

4962

4729

6898

Level 5

Level 2

No level

Gaming Laptop

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6700M

9506

9538

9350

Level 5

Level 3

Level 1

Gaming Desktop

I9-11900K

RTX 3090

17305

18769

12003

Level 5

Level 5

Level 4