Hopp over navigasjonen
kaffekopp veltet og sølt utover en laptop

Guide: Hva gjør du når PC-en din er skadet

Det passer like dårlig hver gang. Enten synderen er produksjonsfeil, tordenvær, tyveri eller en kaffekopp på avveie – uhell, skade og feil på PC-en er ikke gøy å bruke tid på. I det ene øyeblikket sitter du og aner fred og ingen fare, og i det neste fylles hodet av spørsmål. Gjelder PC-garantien nå? Har jeg forsikring på PC-en? Når tok jeg sist back-up av innholdet på PC-en? Og hvor er kvitteringen? Husk å puste. Det er heldigvis ikke verdens undergang – det finnes hjelp å få! Disse tipsene om hvordan du går frem vil forhåpentligvis gjøre deg bedre til mote.

laptop og pc-deler utover et bord med verkttøy. reparasjon

Begrens skadene

Uansett hva som har skjedd er det lurt å slå av maskinen, koble fra strømmen og eventuelle eksterne enheter så fort som mulig, før du prøver å få overblikk over situasjonen. Har du sølt på PC-en? Fjern den fra sølet, tørk den med en lofri klut og sett den gjerne opp-ned som en omvendt V og la den lufttørke. Innenfor chassiset sitter mange ekstremt ømfintlige deler. Derfor vil vi understreke viktigheten av at du aldri bør åpne maskinen selv for å tørke eller reparere den, og la alt inni PC-en håndteres av profesjonelle. Før du gjør noe mer med maskinen, kan det være lurt å ta en telefon til kundeservice for sikkerhets skyld, fortelle hva som har skjedd og få deres ekspertråd.

Du må gjerne ta med deg PC-en til Elkjøp Kundeservice og få hjelp der, men det er vanskelig å gi et generelt svar på når du bør dra til butikken. Det kan derfor være en god ide å ringe kundeservice på forhånd.

laptop med knust skjerm

Kvittering, PC-garanti og PC-forsikring

Det er lurt å finne frem det du har av informasjon om PC-en før du kontakter Elkjøp Kundeservice. Kvitteringen din forteller deg nemlig om garantitiden har gått ut. Finner du ikke kvitteringen kan Elkjøps kundesenter som oftest få skrevet ut en ny til deg. 

For bedriftskunder gjelder egne vilkår og betingelser.

Elkjøps forsikring
Dersom du har tegnet forsikring via Elkjøp er du dekket for tyveri i hjemmet, på kontoret eller i fritidsboligen, samt for skader som skyldes uhell og tabber, som fall, søl eller liknende. Forsikring for PC har i tillegg ingen egenandel, og gjelder i hele verden.

Våre bedriftskunder kan også kjøpe Elkjøps forsikring, hvor samme vilkår og betingelser gjelder.

ekstern harddisk koblet til en laptop

Ta back-up om du kan og ta med til butikk

At det er viktig å ta back-up ofte, er kanskje det verste å få høre når uhellet først har skjedd. Like fullt er det på sin plass å nevne her. Avhengig av hva som har skjedd, kan det hende det er mulig å ta back-up av maskinen også etter uhellet. Gjør det om det er mulig, og om det ikke lar seg gjøre – ikke få panikk helt enda. Det er ikke sikkert bryllupsbildene er borte for alltid.

Får du ikke tatt back-up, er sjansen stor for at vi kan ordne det i butikken. Vi samarbeider også med Ibas, som er ledende i Norden på datarekonstruksjon. Kan vi ikke løse backup i butikk kan vi få hjelp av Ibas.

skriver på bærbar PC i et lyst rom
Hva skjer så?

Alt etter omfanget av skaden eller feilen, får du dommen når teknikerne på Elkjøps kundesenter får tatt en titt. Resten er litt som å ha bilen på verksted.

Du får et prisoverslag i butikk når du leverer inn produktet. Om produktet må repareres, vil du få vite eksakt kostnad. Før vi gjør noe mer får du mulighet til å takke ja eller nei til reparasjon. Takker du nei, får du produktet tilbake og betaler kun avgiften for undersøkelsen.

Reparasjonen kan ta mellom 2-3 uker, men som regel går det fortere..