Guide: Spill inn og miks en podcast
Har du noensinne lurt på hvordan profesjonelle podcastere får til den gode lyden? I denne artikkelen viser vi deg hvordan du kan få perfekt lydkvalitet med en kombinasjon av verktøy, god mikrofonteknologi og litt etterproduksjonsmagi.
Uansett hvilke mål du har, er de viktigste verktøyene for å spille inn podcaster stort sett de samme. Du trenger en mikrofon for å gjøre opptak, hodetelefoner for å høre deg selv, programvare for redigering og kanskje tilbehør som et popfilter eller støtdemper for å forbedre resultatene dine.
Mikrofon
Husk at god lyd begynner ved selve kilden. Derfor er det er viktig å bruke en kvalitetsmikrofon og ha korrekte innstillinger. Å skulle velge den beste podcast-mikrofonen kan nok virke litt skremmende med tanke på det store utvalget av tilgjengelige alternativ. Skal du gå for en USB- eller en XLR-mikrofon? Dynamisk eller kondensator? Stormembran eller småmembran? Å lære seg terminologien kan være anstrengende, men når det kommet til stykket er den beste podcast-mikrofonen en som leverer fantastisk lyd og er så brukervennlig som mulig. Hvis du leter etter en plug-and-play-løsning som gir fantastisk lyd og enkel oppkobling, kan du velge en USB-mikrofon. Bare koble mikrofonen til PC-en, få på plass hodetelefonene og sett i gang. Faktum er at mange profesjonelle velger USB, da det er den enkleste løsningen.
Tilbehør som gir det lille ekstra
Hvis du tenker på å skaffe deg mer streamingutstyr er Blue Yeticaster Pro opptakspakke et perfekt valg. Yeticaster kombinerer en Yeti USB-mikrofon med Compass-mikrofonarm og Radius III støtdemper, noe som gir podcastere en praktisk alt-i-en-løsning. Støtdempere, som Radius III, isolerer mikrofonen din mot vibrasjoner som støyende trafikk og utilsiktede støt.
Sannsynligvis har du allerede et par hodetelefoner eller ørepropper, men om du tar podcasting på alvor, er det verdt å oppgradere til noe som lar deg høre lyder i mer detalj. Selv om du kanskje ikke trenger hodetelefoner når du gjør opptak, er de vesentlige når du redigerer. Se alle våre hodetelefoner her.
Programvare til podcaster
Når du har utstyrt deg med alt du trenger for å lage en podcast, trenger du en form for redigeringsplattform for å spille inn og redigere opptakene dine. Et eksempel er Descript, som har et meget brukervennlig grensesnitt for innspilling, redigering og miksing av lyd- og videoinnhold.
Et annet program som fokuserer på akkurat podcaster er Hindenburg Journalist. Journalist tilbyr et unikt sett med verktøy, for eksempel et virtuelt "clipboard" for organisering av lydklipp, automatisk volumjustering og automatisk lydforbedring som tilpasser seg hver enkelt stemme.
Det finnes selvsagt mange andre redigeringsverktøy, alle med ulike funksjoner, grensesnitt og prisklasser. Mange podcastere gjør fantastisk arbeid med gratis innspillingsprogram som GarageBand, Audacity og Reaper, mens andre velger betalte alternativ som Logic Pro eller Pro Tools for ekstra fleksibilitet.
Mikrofonplassering
Siden stemmen din sannsynligvis vil være en sentral del av podcasten din, er det viktig at den høres bra ut. For å oppnå den ettertraktede "radiostemmen" kreves det en kombinasjon av tydelig tale, effektiv mikrofonplassering og smakfull lydbehandling. Et godt utgangspunkt er å plassere mikrofonen omtrent 15 cm fra munnen og litt til siden for midten for å redusere skarpe s-lyder og poppelyder (hvis du ikke har tilgang til et popfilter). Hvis du bruker en stasjonær mikrofon, plasserer du den bare til høyre eller venstre og vender fremsiden av mikrofonen opp mot ansiktet. Snakk fremover som vanlig, i stedet for direkte inn i mikrofonen.
Kalibrering og innstillinger
Nå er det tid for å kalibrere mikrofonen din og finne den perfekte opptakskvaliteten. Begynn å snakke med normalt volum og juster deretter signalet sakte på mikrofonen eller forforsterkeren. I opptaksprogrammet bør du se et sterkt signal som utgjør en større del av måleren, men som aldri går opp på rødt nivå. Hvis mikrofonen din har et høypassfilter, er det på tide å bruke det. Høypassfilter fjerner de laveste frekvensene fra signalet og filtrerer bort unødvendig støy lavere enn stemmen din for en renere og mer fokusert lyd.
Redigering
Når du har spilt inn eller importert monologene, intervjuene, musikken og lydeffektene som skal være med i din podcast, er det tid for å redigere dem. Det første steget i redigering av en podcast er å sortere lydklippene langs tidslinjen i programmet ditt. Begynn med å dra temasangen eller introklippet helt til venstre og fortsett deretter med å plassere lydfilene dine fra venstre til høyre på separate spor.
Etterpå er det viktig å finjustere. Når du redigerer en podcast er nøkkelen å sikre god flyt. Sørg for at hver del av talen, musikken eller lyden har en naturlig overgang til neste del uten lange pauser eller plutselige stopp. For eksempel kan du dempe musikken når noen begynner å snakke, eller flytte om på deler av et intervju for å holde det interessant og få litt ro mellom annonsene.
Miksing
Etter redigering kommer miksing, hvor man redigerer hvert lydspor for å få en balansert og sammenhengende lyd. Først justerer du volumet for hvert spor slik at hvert element vil høres tydelig, men uten at volumet blir så høyt at måleren viser rødt og lyden vrenger seg.
EQ
En equalizer, eller EQ, er et av de mest nyttige verktøyene for å forbedre lyden. En equalizer brukes for å øke eller redusere spesifikke frekvenser i en lyd for å presist forme tonen. Men når det brukes feil eller overdrevet, kan EQ gjøre at opptakene dine høres unaturlige, overdrevne eller rett og slett dårlige ut. EQ bør brukes sparsomt for å opprettholde en naturlig lyd. Det er best å holde de høyeste frekvensene flate for å unngå hardhet, selv om en liten boost kan gi litt "luft" til stemmen din, og en mild avrunding kan redusere eventuell ulyd.
Komprimering
Selv den mest velinnspilte podcast-stemme vil trenge litt komprimering for å jevne ut de høyeste og roligste delene av opptaket. I hovedsak gjør en kompressor de høyeste delene mer stille og forsterker hele signalet slik at de stille delene blir høyere, noe som "komprimerer" det dynamiske området til et signal.
De-essing
Hvis du av og til hører skarpe lyder, spesialt fra S-stavelser – ikke prøv å fikse det med en equalizer. Du kan ta bort hardheten, men det kan få din stemme til å fremstå kunstig og dempet. Prøv heller å bruke en såkalt de-esser eller dynamisk EQ for å velge ut og fikse de skarpeste ordene. En de-esser er en spesiell type kompressor som kun kobles inn når den registrerer et for høyt nivå ved bestemte frekvenser.
Bruk disse verktøyene og teknikkene til neste podcast-opptak, så er du på god vei mot profesjonelle lydproduksjoner.