Slik bremser du slitasjen på elbilbatteriet
Batteriet på elbilen utsettes for slitasje, men med noen enkle grep kan du bremse prosessen.
Naturlig prosess
Batteriet i elbilen mister litt av lagringskapasiteten etter hvert som tiden går. Om prosessen går fortere eller saktere enn normalen kan du være med å påvirke selv.
Morten Onsrud har doktorgrad i batteriteknologi, og er fagsjef på batterier hos det norske selskapet Norsirk. Han forklarer at degradering skjer med alle batterier.
– Dette er en naturlig prosess som er umulig å unngå, men ved å vite litt om når batteriet trives best kan du bremse prosessen, forklarer han
Middels er best
Helt generelt kan man si dette om elbilbatterier:
- De liker ikke å være fullt oppladet eller fullt utladet.
- De liker ikke å lades altfor fort.
- De liker ikke å være for kalde eller for varme.
Det som særlig sliter på batteriet, er når to tilstander kombineres. At det for eksempel er fulladet og blir veldig varmt. Eller at det lades hurtig opp i streng kulde. Med andre ord trives batteriet best når alt er middels – både temperatur, ladehastighet og ladeprosent.
Dette kan du gjøre
Pass på at batteriet stort sett holder seg på mellom 20 og 80 prosent ladestatus i hverdagen. Det betyr at du stiller ladegrensen til 80 prosent, samtidig som du passer på å lade før batteriet er utladet mer enn 20 prosent. Skal du på langtur derimot, er det selvsagt greit med full opplading og utlading.
Står bilen parkert ved veldig høye eller veldig lave temperaturer, er det lurt å la biler med aktiv temperaturstyring være plugget i laderen. Dette er særlig viktig hvis bilen skal stå ubrukt lenge, for eksempel når du er på reise. Når kabelen er plugget i, vil styringssystemet holde batteriet i komfortsonen.
Hjemmelading betyr at batteriet lades sakte opp, noe som er gunstig for batteriet. Hurtiglading må selvsagt til når du er på langtur, men det kan være smart å begrense hvor ofte du gjør dette.
Slik måles batterihelse
SoH (State of Health) er betegnelsen som brukes når vi snakker om degradering. SoH er hundre prosent når batteriet er nytt. Så synker den for eksempel til 90 prosent etter at bilen har kjørt 250 000 kilometer.
Vi hjelper deg
Hos Elkjøp finner du et bredt utvalg av ladestasjoner i alle prisklasser. Vi hjelper deg med å finne frem til den løsningen som passer ditt behov. Når du har bestemt deg for ladeløsning kan vi også sørge for å få ladestasjonen montert. Husk også at du kan snakke med en Live Shopper om du handler på nett. Se etter Live Shopping-ikonet neste gang du handler.
Les liknende artikler:
Få hjelp til å montere din nye elbillader
Les merEnten du vurderer å kjøpe eller akkurat har kjøpt elbil vil du også trenge en elbillader montert i hjemmet, og denne jobben kan vi hjelpe deg med.
Tre tips for trygg lading av elbilen din
Les merSjekk det elektriske anlegget, kjøp en ladeboks og bruk godkjente ladestasjoner. Les mer om våre tre tips for trygg lading av en elbil her.
Guide: Vanlige spørsmål om elbilladere
Les merTrenger du hjelp til å velge rett lader til elbil og hvordan lade elbilen på best mulig måte? Få svar og hjelp i vår guide om elbilladere.
Bil og motorsykkel: Guider og artikler
Les merPå utkikk etter en ny billader? Eller kanskje en GPS til motorsykkelturen? Vi har samlet alle våre artikler og produktguider, for å gi deg hjelp til å velge.
Slik bremser du slitasjen på elbilbatteriet
Les merBatteriet på elbilen utsettes for slitasje, men med noen enkle grep kan du bremse prosessen.