Hopp over navigasjonen

Viktig informasjon om falske meldinger

Vi ser dessverre at det finnes falske tilbud, e-poster, tekstmeldinger og konkurranser på sosiale medier der det ser ut som at Elkjøp er avsender, eller vår logo er i bruk. Dersom noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det gjerne det. Derfor vil vi oppfordre til å alltid sjekke at en side er verifisert før man deltar i en konkurranse. Du ser da etter et blått symbol med en hake ved siden av kontoens navn. Vi ber aldri om personlig informasjon, som kredittkortnummer eller personnummer, via e-post, og vi ber deg heller aldri betale for å hente ut en premie eller en pakke. Du finner alle våre aktive konkurranser og tilbud på vår nettside, eller på våre kontoer på sosiale medier (Facebook & Instagram).

ALL-phishing-hexagon (1)

Hva er "phishing"?

Phising er en form for internettsvindel, der kriminelle utgir seg for å være velkjente organisasjoner, slik som Elkjøp, via tekstmeldinger, e-poster, reklame eller annet, for å kunne tilegne seg sensitiv informasjon. Innholdet i phishing-meldingene kan være alt fra konkurranser og spørreundersøkelser der du kan få produkter, til at du er utvalgt som en av de heldige som kan kjøpe den nyeste iPhone eller en Samsung-TV for bare 5 euro. Ofte er det også et tidsaspekt involvert, der kunden bes handle raskt for å sikre seg premien sin.

Phishing-e-poster sendes tilfeldig til e-postadresser funnet på internett, og har ingenting med Elkjøps kundedatabase å gjøre. Dessverre er det å spore og forhindre slike svindelforsøk svært vanskelig. Vi har vært i kontakt med myndighetene, som skal etterforske disse svindelforsøkene.

Dersom du har skrevet inn bankkortdetaljer eller annen personlig informasjon i mistenkelige e-poster, bør du kontakte din bank og politiet. Du kan rapportere dette direkte til politiet på deres nettsider.

Eksempler på falske meldinger: