Hopp over navigasjonen
oversiktsillustrasjon av bærekraft

Hvorfor publiserer vi miljøparametere?

Vårt største fotavtrykk kommer fra produktene vi selger. Produktene og tjenestene vi tilbyr er det området vi kan gjøre den største forskjellen på. Mange forbrukere synes kanskje at det er vanskelig å velge bærekraftig. I Elkjøp ønsker vi å gjøre det lettere å se hvordan produktene våre er produsert og hva slags miljø- og klimapåvirkning de har.

Bærekraft illustrasjon i grønn

Enklere for kundene å gjøre bærekraftige valg

Vi ønsker å gjøre det enklere for våre kunder å ta mer bærekraftige valg, samtidig som de får benytte fantastisk, ny teknologi. Dette inkluderer å redusere effekten av (nye) produkter og veilede våre kunder mot å velge mer energieffektive, holdbare produkter, samtidig som det bidrar til å forlenge levetiden til våre kunders produkter gjennom informasjon om reservedeler og reparasjoner.

Som en del av vår reise for å nå våre Green Deal-ambisjoner, har vi identifisert fire ulike miljøparametere. Parameterne er utviklet gjennom innsikt og tett dialog med våre leverandører.

Miljøparametere

Det finnes ingen standardisert metodikk for å kommunisere miljøparametere i dag. Vi vet at dette vil utvikle seg – men vi er villige til å ta de første stegene. Vi vil fortsette å utfordre våre leverandører til å redusere deres miljøfotavtrykk og forlenge levetiden til produktene de produserer.

For når mange kunder gjør litt grønnere valg, gjør vi alle en stor forskjell.

Ulike Ecovadis sertifiseringer

Ecovadis

Vi har innledet et samarbeid med Ecovadis for å sette standarder og overvåke miljø- og arbeidsforhold med våre leverandører.

Ecovadis er en av verdens mest pålitelige leverandører av bedriftsvurderinger for bærekraft og hjelper selskaper i alle størrelser og bransjer med å måle og utarbeide forbedringer. En vurderingsmodell måler syv ledelsesindikatorer på tvers av 21 bærekraftskriterier innen fire temaer: miljø, arbeidskraft og menneskerettigheter, etikk og bærekraftige anskaffelser. Hver leverandør mottar et online spørreskjema tilpasset bransjen, driftsland og størrelse.

Vurderingen vurderer selskapets egen dokumentasjon, tredjeparts input som etiketter og sertifiseringer, og en kunstig intelligensdrevet motor som overvåker eksterne nyheter, overvåkningslister og databaser. Ecovadis analyserer disse og resultatene publiseres i et målkort.