Logo Elkjøp
Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
Treningsdagbok

Øk motivasjonen med en treningsdagbok

Vi har kommet til den tiden av året hvor nyttårsforsettene lukter fersk svette og jakten på en ny hverdag oser av de nyinnkjøpte joggeskoene. Med en treningsdagbok holder den ferske motivasjonen litt lenger enn utgangen av januar og mål og progresjon er plutselig like synlige som de tapte kiloene på badevekten.

Motivasjon i bokform

På startstreken av det nye året er det herlig å se hvor stilig man ser ut i nytt treningstøy, og aldri har vel rumpa sett mer spretten ut en i den litt for dyre tightsen som ikke hadde sneket seg med på romjulssalget. Men uansett hvor gøy det er med nytt treningstøy så sørger det dessverre sjeldent for den langvarige motivasjonen. Heldigvis finnes det andre metoder, som både er billigere og litt mer strukturerte. Med en treningsdagbok får du ikke bare en oversikt over de målene du allerede har nådd men også en god insikt på hva du skal jobbe videre med, hvordan du ligger ann og hvordan progresjonen øker over tid. Det er lite som er så motiverende som synlige resultater. Og resultatene er sjeldent så synlige som når de står foran deg skrevet i blekk eller digitalt.

Treningsdagbok
Treningsdagbok

Inspirerende oversikt

Å bruke en treningsdagbok trenger ikke være så veldig komplisert, men om du vil ha mest mulig ut av den kan det allikevel lønne seg å bruke litt på å planlegge både før og etter treningen. Uavhengig av hvor ofte og hva du trener kan det være lurt å bestemme seg på forhånd hva økten skal gå ut på. Skal du trene hele kroppen eller skal du ha fokus på deler av den? Kanskje er det bena som skal få kjørt seg litt ekstra, kanskje er det overkroppen? Etter hvert som tiden går kan du bruke treningsdagboken til å planlegge både repetisjoner, sett og volum.

Husk at treningsdagboken er din og bare din, den skal være enkel å bruke og enkel å ta med seg. Velger du å ha en digital treningsdagbok er iPaden eller nettbrettet et ypperlig utgangspunkt. Synkroniser innholdet med telefonen så har du alltid dagboken din tilgjengelig. Den digitale versjonen åpner dessuten en rekke muligheter via forskjellige apper som alle tilbyr ulike «hjelpemidler» på veien- om det skulle være videoer med øvelser eller ferdige programmer.

I tillegg til en treningsdagbok kan den rette treningsmusikken gjøre underverker - få tips til treningsmusikk her.  

Det kan være greit å legge noen grunnstener og gyldne «regler» for treningsdagboken:

Treningsdagbok

Start det hele med målene dine:Hva vil du oppnå med treningen? Er det en vektreduksjon, muskelbygging eller trener du kanskje mot et spesifikt mål? Å skulle løpe Birken om 2 år er ikke noe dårligere enn å gå ned 10 kilo. Sett deg dessuten gjerne flere delmål. 

Utgangspunktet:Hva er ditt utgangspunkt og hvordan matcher dette målet du har satt deg? Test deg selv og din egen fysikk, mål deg opp i alle vinkler og ha alle utgangspunkter klart.

Treningsdagbok

Motivasjon: Hva motiverer deg? Er det bilder eller sitater? Inspirerende quotes? Print det ut og lim det inn. Når motivasjonen mangler kan du bla deg tilbake.

Inspirasjon: Inspirasjon til å fortsette, inspirasjon til å jobbe enda hardere. Fang den opp fra folk rundt deg. Det finnes alltid noen som er villige til å lære bort og å inspirere. Sjekk Instagram, YouTube eller den flinke instruktøren på trening så dukker det alltid opp ett og annet tips.

Treningsdagbok

Lær deg å feile: Det er lett å glemme, men allikevel ligger det så fint i navnet- trening. Man trener på noe for å bli bedre. Det betyr også at man ikke alltid har en eneste lang opptur, men at man også skal bli utfordret, feile og gå på en liten smell. Bruk treningsdagboken til å komme deg opp igjen.

Dager blir til uker: …og uker blir til år. Treningsdagboken blir din reise mot målene dine og bare du vet akkurat hvor den ender.

Les mer om våre produkter:

Sist oppdatert: 28.12.2016 14:25:50

Merke

Søkeordforslag

-

Butikkinformasjon

Søkeordforslag