Logo Elkjøp
Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter

Din garanti, reklamasjon og servicevilkår

Alle varer du kjøper av Elkjøp er dekket av både garanti og reklamasjonsrett. Garantiene kan variere fra merke til merke og ha forskjellig innhold, men reklamasjonsretten er lovfestet og følger alle produkter.

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. 

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien er ment for å gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen. 

Garanti og reklamasjon ved næringskjøp

Det er også reklamasjonsrett ved næringskjøp. Reklamasjonsretten gir deg rett til å få utbedret feil og mangler som skyldes produksjonsfeil eller en svakhet i produktet. Denne reklamasjonsretten er for næringskjøp regulert av Kjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men den kan være både kortere eller lenger om noe annet er avtalt ved kjøp. Vanlig praksis er et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge.

Rettigheter i forbindelse med reparasjon

Om et produkt får en feil eller mangel som dekkes av reklamasjonsretten må produktet enten omleveres eller repareres. Hvilken løsning som velges er i hovedsak forbundet med kostnaden av løsningen. Generelt omleverer Elkjøp tilbake produkter som har lav pris. Det kan være tilbehør, mindre kjøkkenprodukter og annet, der reparasjon ikke er fornuftig.

Tid

Du må beregne 2-3 uker reparasjonstid. Elkjøp prøver alltid å være effektive og gjennomfører reparasjoner til raskest mulig tid. Hvis reparasjon blir utført på ditt produkt to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, kan du be om å få hevet kjøpet. Ønsker du likevel produktet ditt reparert eller byttet i et tilsvarende, hjelper selvfølgelig Elkjøp deg med det. 

Låneprodukt

Tar en reparasjon over syv dager har du rett på et låneprodukt. Vi garanterer at du får låne et produkt med samme funksjoner, slik at du i det daglige ikke skal merke noen forskjell, men kan dessverre ikke garantere et identisk produkt om dette ikke er inne. 

Kostnader

Du slipper kostnader hvis produktet dekkes av reklamasjonsretten. Hvis det viser seg at feilen ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, vil det påløpe kostnader i forbindelse med undersøkelse og eventuell reparasjon av produktet. Alle utgifter blir avtalt på forhånd før en eventuell reparasjon. 

Viktig informasjon om data

Har du en PC du må innlevere til reparasjon, er det viktig at du på forhånd tar sikkerhetskopi. Elkjøp kan dessverre ikke garantere at informasjonen på harddisken blir værende etter gjennomført reparasjon. Vi tar derfor ikke på oss ansvar for tapt informasjon. Vi hjelper deg gjerne med sikkerhetskopiering.

Vi selger også i dag forskjellige typer eksterne harddisker og skybaserte løsninger. Sjekk vår nettbutikk for aktuelle produkter. 

Din garanti, reklamasjon og servicevilkår

Sist oppdatert: 07.02.2014 11:14:29

Merke

Selgere

Søkeordforslag

 

Butikkinformasjon

Kampanjer og artikler