
Lenovo er utviklet for moderne bærekraft
Det har blitt obligatorisk å være miljøvennlig – og vi trenger tall for å underbygge det
Som global leverandør av IT-utstyr merker Lenovo hvordan selskaper stiller stadig strengere krav til «grønnere» løsninger i hele leverandørkjeden. Lenovo har etablert vitenskapsbaserte mål som støtter kundenes overgang til å bli grønne virksomheter, og satser på et bredt spekter av initiativer, åpenhet og muligheter for karbonkompensasjon – helt ned til serienummeret.

Det er ikke noe nytt at Lenovos kunder bryr seg om miljøet. Forskjellen er at de i dag gjør det med et høyere intensitetsnivå, og de er mye mer fokuserte enn de var for bare to år siden.
«Tidligere var det viktig for mange av kundene våre at det var 'noe med miljøet'. Nå har miljøfokus blitt helt essensielt. Nesten alle selskaper har spesifikke miljømål, for eksempel om å redusere karbonavtrykket med X prosent innen et bestemt år. Dette er veldig nytt i markedet. Men det er ikke lenger nok bare å snakke om det. Initiativer for bærekraft er ikke lenger bare fine å smykke seg med. De har blitt obligatoriske. De må være målbare og dokumenterbare, og Lenovo må hjelpe dem med det», sier Stefan Brechling Larsen, Lenovos globale sjef for miljøtjenester.
Mye tettere samarbeid
Som global leverandør av IT-utstyr har Lenovo merket hvordan selskaper stiller stadig strengere krav til «grønnere» løsninger i hele leverandørkjeden.
Men Lenovo har også lang erfaring, mye kunnskap og store ambisjoner, og som Larsen påpeker, må produsenter og kunder samarbeide om å ta de tyngste løftene i arbeidet for økt bærekraft.
«Vi må samarbeide mye tettere for å oppnå optimale miljøløsninger, og vi må revurdere samarbeidsmetodene vi har brukt til nå. Tidligere – inntil for noen år siden – var pris og spesifikasjoner helt klart de viktigste faktorene når bedrifter skulle kjøpe inn IT-løsninger. Nå har en tredje faktor dukket opp – bærekraft. Kunder og produsenter må legge like stor vekt på alle tre faktorene, og det er akkurat det vi gjør! Det er en gjensidig erkjennelse som i økende grad preger dialogen vi har med hverandre», sier Larsen.
– STEFAN BRECHLING LARSEN, LENOVOS GLOBAL HEAD OF ENVIRONMENTAL SERVICES
Evidensbaserte tiltak
Lenovo har sluttet seg til den globale standarden Science Based Targets-initiativet (SBTi), som med rådgivning om forskningsbaserte tiltak bistår bedrifter i å realisere klimamål som lever opp til Parisavtalen.
I august publiserte Lenovo sine nye mål for reduksjon av energiforbruk og utslipp, for å bidra til en reduksjon i Lenovos samlede karbonavtrykk.
«I løpet av de neste fem årene er målet vårt at 90 prosent av elektrisiteten vi bruker globalt, skal komme fra fornybare energikilder, og vi skal fjerne en million tonn klimagasser fra forsyningskjeden vår», forklarer Thomas Hedin, leder for miljø og bærekraft for Lenovos nordlige region.

Ny loddeteknologi med lavere temperatur
Da blybasert lodding ble faset ut på begynnelsen av 2000-tallet, måtte elektronikkbransjen gå over til å bruke loddemetall med større andel tinn, som krever høyere loddetemperaturer.
I 2017 oppfant Lenovo en prosess for lavtemperaturlodding (LTS) som fungerer ved 180 grader i stedet for 250 grader.

«I Lenovos tilfelle resulterer dette i en årlig reduksjon i CO2-utslipp på 6000 tonn, tilsvarende et 35 % lavere karbonavtrykk. Kort tid etter at vi fikk patentet på den nye loddeteknologien, bestemte vi oss for å dele metoden med hele bransjen, og det er mitt inntrykk at den brukes av de fleste produsenter i dag. I tillegg til miljøgevinsten forbedrer metoden også kvaliteten på loddingen, noe som betyr at færre kretskort og andre loddede komponenter ender opp med å bli kassert under produksjonen. Det er naturlig å tenke at produktene derfor også vil vare lenger, men vi har ikke tall på det ennå», sier Hedin.
Utvikling av ny emballasje
Lenovo integrerer stadig nye materialer i produkter og emballasje for å redusere avfall og kostnader forbundet med produksjon og transport.
«Vi gjennomfører hele tiden prosjekter der vi tester ut nye måter å jobbe på, og ofte blir disse nye initiativene innført som permanente tiltak. Bambus og sukkerrør har for eksempel erstattet papp i emballasjen til ThinkPads, og vi har også har droppet bruken av plasttape. Vi bruker i stedet selvlukkende bokser. Med disse enkle tiltakene sparer vi 54 tonn plast globalt hvert år», sier Hedin.
– THOMAS HEDIN, ENVIRONMENTAL AND SUSTAINABILITY AFFAIRS MANAGER FOR LENOVO'S NORTH
REGION

Flere enheter på samme pall
Når en kunde har valgt et produkt basert på kriterier som strømforbruk, karbonavtrykk og resirkulerbare materialer, begynner neste trinn i miljøworkshopen: spørsmålet om logistikk og fraktmetoder.
Den generelle beskjeden fra Lenovo til kundene når det gjelder frakt, er at miljøpåvirkningen kan reduseres kraftig også her, så lenge de er villige til å bestille produktene sine tidligere enn vanlig. Da kan det nye utstyret transporteres med skip, eller kanskje til og med med tog, i stedet for med fly.
Hvis bestillingen er stor nok, kan en kunde også benytte seg av Lenovos tilbud om «masseemballasje». Da blir flere enheter pakket sammen på samme pall i stedet for at de blir pakket enkeltvis i hver sin emballasje. En slik bruk av «masseemballasje» er et eksempel på et miljøtiltak som både sparer emballasje og CO2.
Muligheter for karbonkompensasjon
Dette er en tjeneste som stadig blir mer etterspurt, ifølge Larsen.
«For tre år siden begynte vi å måle det totale karbonavtrykket per modell i opptil fem år, fordelt på produksjon, frakt og gjennomsnittlig forbruk. Tanken var at når vi kjente det totale karbonavtrykket, kunne vi tilby kundene våre muligheten for karbonkompensasjon.
Nå tilbyr vi en tjeneste som vi kaller karbonkompensasjon, «CO2 Offset», som gir en oversikt over CO2-forbruket ned til serienummernivå. Utslippene kompenseres av globalt anerkjente FN-prosjekter som installasjon av solcellepaneler i Chile eller vindparker i Guatemala, eller distribusjon av energieffektiv belysning i lavinntektsområder i India. Kunden får et sertifikat som viser hvor mye av en gitt bestilling som er karbonkompensert, og disse sertifikatene kan selskapene bruke i egne bærekraftsrapporter som bevis på hva de faktisk gjør. Det er et økende behov for at bedrifter skal kunne gi konkrete bevis på klimahandlingene sine, og vi hjelper dem med det.»
Mer om Lenovo og produktene våre

Lenovo ThinkBook
Lenovo ThinkBook er en stilig bærbar PC utviklet for profesjonell bruk. Med sin kraftige prosessor øker den prestasjonene og effektiviteten din.

Finn den beste bærbare ThinkPad til bedriften din
For mange bedrifter er Lenovo ThinkPad den foretrukne laptopen. Den er solid og brukervennlig, har den nyeste teknologien og gjennomtenkt design.

Lenovo Think-familien
Lenovo leverer innovasjon og teknologi for all type arbeid. Lenovo tilbyr bærbare datamaskiner, stasjonære PC-er og andre løsninger av høy kvalitet og pålitelige til store så vel som små til mellomstore selskaper. Møt Think-familien ThinkBook, ThinkPad, ThinkCentre og ThinkPad X1 Fold.