Slik får du IT-support til små bedrifter
I små bedrifter uten IT-support, faller mye av jobben med å løse slike problemer på en bestemt person. Den alle spør. Hvis den personen er deg, har du blitt det vi kaller for ufrivillig techspert. Her er hva som skal til for at du skal komme deg ut av den rollen, slik at du får mer tid til det som er den egentlige jobben din.
En bedre håndtering av alle IT- og teknologioppgaver i bedriften kommer alle til gode. Også de som har dårlig samvittighet for å stadig spørre.
Da er gjerne det enkle rådet å overlate jobben til profesjonelle. Men hvordan kan det løses i en liten bedrift uten at det medfører for mye kostnader og ekstraarbeid? Dere er kanskje ikke klare for en egen IT-avdeling, eller å leie inn dyre konsulenter? Da skal du vite at det finnes en annen vei som er både enkel og kostnadseffektiv. Det beste av alt: Du finner løsningen i et varehus i nærheten av bedriften din.
Ferdige tjenester skreddersydd
I Elkjøp utvikler vi egne tjenester som er spesielt rettet mot små og mellomstore bedrifter. Vi har rett og slett sett på alle teknologioppgavene som håndteres i en stor bedrift. Deretter har vi delt opp disse oppgavene i mer spesialiserte produkter der du kan plukke akkurat de tjenestene bedriften din trenger. Med andre ord nøyer vi oss ikke bare med å selge laptopen; vi kan også sørge for at den blir mest mulig til nytte og skaper minimalt med problemer i hele dens levetid. Som B2B-kunde har du for eksempel mulighet til utvidet garanti.
IT-support
Vi starter med det mest åpenbare: IT-support. Her finnes det en enkel løsning: Du kan kjøpe denne tjenesten på samme måte som du kjøper fysiske produkter. Alternativt kan du kjøpe en supportavtale sammen med produktet. Det gir medarbeiderne dine tilgang til support fra produsentens egne eksperter.
Les mer om B2B Support Agreement Basic
Les mer om Apple Care for Enterprise
Finansiering
Har du ansvaret for innkjøp, vet du også at dyrt datautstyr kan være tøft for likviditeten. Det er ikke nødvendigvis det beste alternativet å kjøpe billigere og mindre egnet utstyr. En leasingavtale for noen typer datautstyr er svært gunstig. Forutsetningen for dette er at gjenkjøpsverdien er høy.
Les mer om Apple Financial Services
Les mer om betalingsløsninger for bedrifter, inkludert leasing
Utvidet garanti og reparasjon
Ulykker skjer, og gjerne på verst mulig tidspunkt. Det vet alle som har sølt kaffe i tastaturet rett før en viktig tidsfrist. Derfor er det lurt å gå en ekstra runde på garantier og opplegg for reparasjon allerede når utstyret kjøpes inn. Da kan bedriften forlenge garantier og avtale et forutsigbart og effektivt opplegg for reparasjoner. Slik sparer man tid, penger og ikke minst frustrasjoner.
– Uansett hvilke merker det er på produktene du har kjøpt, vil garanti- og reparasjonsspørsmål kun behandles ett sted: Hos oss, slik at du får mindre å forholde deg til, og prosessen går mye fortere, forteller selger for bedriftsavdelingen, Jabir Farah. Han er bedriftskonsulent hos Elkjøp bedrift i Oslo.
Klargjøring av produkter
Datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner trenger klargjøring med riktig oppsett og programvare før de kan brukes. Noen ansatte kan klare dette selv, mens de fleste trenger hjelp for å få det helt riktig, og da går timene. Det er derfor betryggende å vite at bedriften kan få alle enheter ferdig oppsatt og levert til arbeidsplassen. Ta datamaskinen ut av esken og start den opp, klargjort med alle innstillinger og programvare. Det samme gjelder telefoner og nettbrett.
Les mer om:
Egen nettbutikk
Selv om bedriften har orden på det meste, blir alt fort komplisert når det skal handles inn utstyr. Ulike ansatte har ulike behov. Noen vil kanskje ha en dyrere telefon enn rammen som er satt tillater? Hvordan trekkes det fra lønnen, og hva med skatt? Dette trenger ikke bety mer jobb for deg som har ansvaret for innkjøpene. Alt kan automatiseres, og vi setter opp en egen nettbutikk for bedriften din der de ansatte kan gjøre alle innkjøp. Dette passer for litt større bedrifter der det er variasjon i hva slags utstyr de ansatte har behov for.
– Det beste av alt er at du alltid har oversikt og kontroll på alt IT-utstyr i bedriften, forklarer Farah.
Jobb i skyen
Skybaserte løsninger gir alle i bedriften oversikt og enkel tilgang til alle bedriftens filer – på alle enheter. Dette gjelder uansett om de ansatte jobber hjemmefra, er på jobbreise, eller pendler. Da får bedriften en sikker og funksjonell løsning uansett størrelse.
Skylagring kan med fordel kombineres med vår programvareløsning. Da tar vi ansvaret for at alle kjører de nyeste versjonene av programvaren.
Rådgiving
Riktige produkter kombinert med de riktige tjenestene er suksessoppskriften våre rådgivere opererer etter. Tjenestene vi tilbyr kan sammenlignes med en tapasmeny. Du kan plukke og sette sammen slik at dere får et skreddersydd opplegg som er tilpasset bedriften. Ta en prat med en av våre rådgivere, og de vil utarbeide en plan. Vår viktigste jobb er å gjøre livet for våre småbedriftskunder så enkelt som mulig.
Elkjøp Bedrift
Enten du tilhører en liten gründerbedrift eller et stort selskap, vil behovet for elektronikk og utstyr til bedriften dukke opp før eller senere. Vårt mål er å gjøre det så enkelt som mulig for din bedrift å anskaffe det dere trenger til driften.
Slik blir du bedriftskunde hos Elkjøp
Ved å bli bedriftskunde hos Elkjøp kan du enkelt tilpasse kontoen basert på bedriftens behov. Få god oversikt over ordrehistorikk, og ansatte med konto på samme selskap.
Få en fast bedriftsrådgiver
Skulle din bedrift gjøre et større kjøp, står våre bedriftsrådgivere klare til å bistå deg og din bedrift med innkjøp av elektronikk og tjenester.