Skal bedriften flytte til nye lokaler? Her er startpakken du trenger!
Om du er på vei til å flytte “hjemmefra” eller fra et mindre kontor til et større – jo tidligere du får datautstyr, nettverk og møterommet på plass, desto raskere blir du mer effektiv og kommer i gang med å få inntekter.
Men hva trenger du på det nye kontoret ditt? Du har sikkert en del fra før, mens det er andre ting du kanskje ikke har tenkt på? Følger du disse tipsene er du i full drift fra første dag i de nye lokalene dine.
Pulter og stoler
En pult er mer enn bare et bord du har datamaskinen din på. Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres der, og om du for eksempel trenger plass til papirer eller kun en laptop. Et godt tips er å investere i en heve- og senkepult – det er bra for kroppen å reise seg og jobbe innimellom. Visste du forresten at produktiviteten din øker når du står?
God ergonomi er viktig for effektiviteten, og selv om det er best å arbeide stående er det ingen tvil om at vi sitter mest. Derfor bør du ikke knipe på budsjettet når du skal velge stoler. Og – vi er alle skapt forskjellige, så det er ikke sikkert du bør kjøpe like stoler til alle, selv om det tar seg fint ut i et kontorlandskap. Stikkord for riktig sittestilling er setehøyde, setelengde, ryggstøtte og gode armlener. Det er derfor smart å prøve flere stoler til du finner din favoritt.
Mer om: Ekspertens beste tips til god ergonomi på hjemmekontoret
Printer
Med hensyn til miljøet brukes det heldigvis mindre papir rundt om i de tusen kontorer, men noen ganger trenger man en utskrift. For en liten til mellomstor bedrift vil en kompakt fargeblekkskriver med kopiering, skanning og faks dekke de fleste behov, og her finner du et stort utvalg. Bestem budsjettet ditt og pass på å ikke velge en printer som er tilsynelatende rimelig, men som har dyre blekkpatroner.
Vi bruker mobilen til stadig mer, så se gjerne etter en printer du kan styre fra en app. Det gjør alt enklere for deg, da du ikke engang trenger å bruke datamaskinen når du skal ha en utskrift.
Stoler og bord til arbeidsplassen
Printere
PC, skjerm, tastatur og mus
Nye lokaler betyr kanskje også nye datamaskiner? Her er det du bør tenke over før du kjøper:
- Hvilket operativsystem kjenner du best – Windows, iOS eller Chrome OS?
- Budsjett – hvor mye, eller lite, ønsker dere å bruke?
- Individuelle behov – en programmerer vil trenge kraftigere maskin enn en tekstforfatter
- Skjerm – ikke bare se på antall tommer, men også lysstyrke og oppløsning
- Tastatur og museplate – prøv deg frem til du finner tastaturet som føles riktig for deg
- Størrelse og vekt – liten og lett med mindre kapasitet, stor og tung med mye muskler eller noe midt imellom?
- Batteritid – sitter du mest inne eller er du mye ute på farten?
- Design – det er ikke bare det ytre som teller, så sjekk også tilkoblingsmulighetene
Også her kommer ergonomien inn, så vi anbefaler deg ekstra tastatur, skjerm og datamus. Tastaturet gjør at du slipper å sitte fremoverlent, skjermen gjør at du får rettet deg opp i ryggen og nakken, og musen gjør at du skåner hendene og underarmene.
Data og data-tilbehør
Møterom og videokonferanse
Før vi kommer inn på det tekniske: Også her bør du vurdere et heve- og senkebord – stående møter gir mer energi enn sittende. Stolene kan gjerne være av den litt harde typen som ikke kan justeres i ryggen og setet, da man fort kan bli passiv når man sitter tilbakelent.
Så: I den senere tid har skjerm blitt mer vanlig på møterom, da denne er mer mobil, gir skarpere bilde, er mer lyssterk, har flere koblingsmuligheter og ser finere ut enn projektor og lerret. Det er ikke alltid størrelsen teller, men når det gjelder møterommet kan skjermen “aldri” bli for stor. Dette er skjermstørrelsene vi anbefaler:
- Lite møterom med inntil 8 personer – 55 til 65 tommer
- Middels møterom med 9 til 12 personer – 65 til 75 tommer
- Stort møterom med 13 til 20 personer – 75 til 85 tommer og større
Et godt tips er å legge litt penger i et videokonferansesystem. Da fremstår dere som proffere enn et helt møterom som stirrer på kunden fra én laptop. Dette er sannsynligvis også rimeligere enn du tror – et kamera, telefon og HUB koster fra under 5000 kroner.
Wifi-router, trådløst nettverk og mesh
Nettet på jobben starter din med en kraftig router. Du bør derfor velge en WiFi 6-router, da disse støtter det aller nyeste innen teknologi. Da får du høyere hastighet, økt rekkevidde, støtte for flere enheter og mer stabil forbindelse for flere brukere, som i tillegg kan gjøre mer arbeidskrevende oppgaver.
Tidligere var det viktig med mange tilkoblingspunkter for kabler. Etter hvert som vi har gått mer og mer over til trådløse nettverk er ikke dette like nødvendig. Likevel kan det være smart å ha noen punkter tilgjengelig, spesielt i fellesarealer og på møterommet siden kabel er raskere og stødigere enn trådløst.
I de fleste kontorlandskap finnes det områder med dårlig dekning. Bruk en laptop og se på signalet mens du vandrer litt rundt, så ser du raskt hvor de er. På disse stedene plugger du så inn Mesh-nettverket ditt. Dette kan består av opptil 10 små routere som mottar, forsterker og videresender signalene, og sørger for god dekning i selv de trangeste hjørner – og det er svært enkelt å installere.
Videkonferanse og møterom
Wifi-router og mesh-nettverk
Uansett hva du skal ha på plass av datamaskiner, nettverk, systemer og tilbehør – ta kontakt med oss i Elkjøp Bedrift, så hjelper vi deg med både transport, installering og montering.
I tillegg kan du få serviceavtaler, slik at du får oppfølging og vedlikehold. Det gjør at du kan ta vare på medarbeiderne, kundene og virksomheten din.