Logo Elkjøp
Sammenlign produkter Du kan sammenligne inntil 3 produkter
Moccamaster anbefaler - Toppatletene har lenge brukt dette trikset

Toppatletene har lenge brukt dette trikset

Et par kopper kaffe kan gi treningen din et ekstra gir

Hva drikker du før du trener? En av drikkene du med fordel kan innta før treningsøkta overrasker mange. Du finner den ikke i hylla på treningssenteret, og du får den ikke som shake i fitnessbutikker. Sjansen er større for at du brygger den på kjøkkenbenken. Nyere studier bekrefter langt på vei det som mange så på som en myte; at kaffe kan virke prestasjonsfremmende for både toppatleter og mosjonister. Faktisk kan et par kopper kaffe før fysisk anstrengelse gjøre at kroppen din jobber hardere, lengre og hurtigere.

Toppidretten har sverget til kaffe lenge

Den oppkvikkende effekten i en kaffekopp har vi mennesker kjent til i århundrer. Allerede i oldtiden ble det tygget kaffebønner som stimuli. Også dagens idrettsutøvere benytter seg av effektene kaffe har på kroppen. Du har sikkert sett maratonløperen eller landeveissyklisten på TV som tyller i seg drikke og kjemper seg videre, uten å tenke over at brygget kan bære likheter med det du nipper til i godstolen. Sjansen er nemlig stor for at blandingen inneholder kaffe.

Les også: Gjør du noen av disse kaffetabbene?

Moccamaster anbefaler - gi treningen et kick med kaffe
Moccamaster anbefaler - gi treningen et kick med kaffe

Reduserer opplevelsen av anstrengelse

Det finnes en del forskning på koffeinens prestasjonsfremmende egenskaper – også i Norge. Studier gjort ved Norges Idrettshøgskole fant høyere prestasjonsevne hos langrennsløpere etter koffeininntak. Utøverne opplevde samme anstrengelse som vanlig, men hadde høyere arbeidsbelastning. De presterte altså mer, uten å føle at de tok i hardere enn vanlig. Dette er fordi koffein reduserer den opplevde anstrengelsen, slik at du presser deg selv enda litt hardere.

Høyere fettforbrenning

Kaffe innvirker på mer enn prestasjon under trening. Ting tyder på at et par kaffekopper før treningsøkta i tillegg bidrar til at kroppen bruker fettceller som energikilde, heller enn glykogen. Slik forbrenner du mer fett under økta enn du ville gjort ellers.

En annen fordel er at kaffe også skjerper konsentrasjonsevnen din – en viktig ingrediens i enhver effektiv treningsøkt, enten du løper på sti, spiller volleyball eller skal holde styr på styrkeprogrammet ditt.

Ikke mer vanndrivende

Du som svetter mye i løpet av favorittaktiviteten skal heller ikke være overdrevent redd for å bli dehydrert ved inntak av kaffe. En rapport fra University of Connecticut fant at kaffe ikke er mer vanndrivende enn andre væsker. Selvsagt er det slik at overdreven bruk gir dårlig resultat. For mye kaffe kan gi uro, svimmelhet og hjerteklapp. En fin huskeregel er at 3,5 dl kaffe før trening kan gi bedre prestasjoner for en person på 70 kilo, ifølge Moccamaster.

Se vårt store utvalg av kaffetraktere fra Moccamaster

Bra for restitusjon

Som om ikke dette er nok, viser det seg at kaffe også har en gunstig innvirkning på restitusjon etter trening. American Physiological Society (APS) er oppskriften for å komme raskt til hektene etter trening enkel: Spis pasta og skyll det ned med flere kopper kaffe! Bakgrunnen er at glykogenet som muskelcellene bruker som drivstoff kommer fra karbohydrater. Inntak av koffein hjelper kroppen i jobben med å ta opp karbohydrater, slik at lagrene raskere fylles opp.

At det å snøre joggeskoene skal være synonymt med å sette på kaffetrakteren kan høres rart ut for mange, men hvorfor ikke prøve? Kanskje det er noe å trakte etter for deg også?

Les også: Lyst på enda litt mer kaffe? Ta en titt på våre mange kaffe-produkter.

Moccamaster anbefaler - gi treningen et kick med kaffe

Les mer om våre produkter her:

Sist oppdatert: 22.12.2016 13:20:04

Søkeordforslag

Søkeordforslag

Merke

Butikker

Kampanjer og info